بررسی عملکرد امنیت در سیستم های اطلاعات بیمارستانی بر اساس استاندارد مدل عملکردی EHR در مراکز آموزشی - درمانی شهرستان تبریز

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر الزام بیمارستان ها و مراکز درمانی به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت لزوم ایجاد محیط امن بیش ازپیش نمایان می شود. در این پژوهش ضمن معرفی استاندارد مدل عملکردی به ارزیابی عملکرد امنیت در سیستم های اطلاعات بیمارستانی مراکز آموزشی_ درمانی شهرستان تبریز پرداخته شده است.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی بوده که به صورت مقطعی در سال 92 انجام گرفت. جامعه پژوهش کلیه مراکز آموزشی- درمانی شهرستان تبریز بود که در بین آن ها نمونه گیریی انجام نگرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بر اساس استاندارد مدل عملکردی بود. پرسشنامه ازنظر روایی و پایایی مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SSPS16 و به کمک T تک نمونه ای (به منظور مقایسه میانگین نمونه آماری با میانگین جامعه آماری) صورت گرفته شد.
یافته ها
میانگین کلی عملکرد امنیت در مراکز آموزشی-درمانی شهرستان تبریز 0/59±3/84 هست. این امر نشانگر وضعیت مطلوب این مولفه ها در سیستم های اطلاعات بیمارستانی هست. در این میان عملکرد فرعی «تصدیق موجودیت» با میانگین 0/49±4/47 بیشترین میانگین و عملکرد فرعی «مدیریت دسترسی بیمار»با میانگین 0/63±2/20 کمترین میانگین را در مراکز آموزشی-درمانی دارد. تفاوت معنی داری در خصوص رعایت مولفه های امنیت به استثنای مولفه ایمنی در تبادل اطلاعات در سیستم های اطلاعات بیمارستانی وجود داشته است(P=0/002).
بحث و نتیجه گیری
نظر به اینکه عملکرد فرعی «مدیریت دسترسی بیمار» در وضعیت نامطلوب قرار داشت. لذا پیشنهاد می گردد شرکت های نرم افزاری و بیمارستان ها ضمن ملحوظ داشتن کلیه مولفه های مدل عملکردی مدیریت دسترسی بیمار را بیشتر موردتوجه قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
606 تا 612
لینک کوتاه:
magiran.com/p1334996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!