تولید نانوکاغذ از نانوفیبرسلولز تهیه شده از خمیر شیمیایی سودای باگاس: تاثیر متغیر های فرآیندی: پیش تیمار و تعداد مراحل عبور

پیام:
چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، بررسی قابلیت های خمیر شیمیایی سودای باگاس به عنوان ماده اولیه برای تولید نانوفیبرسلولز است. برای نیل به این مقصود، انواع مختلف نانوفیبرسلولز باگاس به روش همگن سازی تولید شد. نانو الیاف سلولز باگاس هم به صورت روش کاملا مکانیکی و هم به روش آنزیمی (تیمار با آنزیم اندوگلوکاناز) تواما با روش مکانیکی تهیه گردید. تاثیر تعداد مراحل عبور از همگن ساز (سه و پنج بار)، هم برای خمیرهای بدون تیمار و هم با تیمار آنزیمی، بر روی ویژگی های نانوالیاف و نیز نانو کاغذ ساخته شده به عنوان متغیرهای فرآیندی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که با افزایش تعداد مراحل عبور، گرانروی و درجه بسپارش نانو الیاف سلولز باگاس کاهش می یابد. برای تهیه نانو کاغذ از روش پراکنده سازی به طریق قالب گیری استفاده شد. مقاومت کششی نانوکاغذ با افزایش تعداد مراحل عبور از سه مرحله به پنج مرحله افزایش قابل توجهی داشت و نانوکاغذ تهیه شده از خمیر تیمار شده با آنزیم و پنج مرحله عبور از همگن ساز دارای بیشترین شاخص مقاومت کششی بود و کمترین شاخص مقاومت به پاره شدن نیز در نانوکاغذ تهیه شده از خمیر بدون تیمار و با سه مرحله عبور از همگن ساز به دست آمد که دلیل این موضوع به میزان فیبریله شدن بیشتر الیاف خمیر در هنگام عبور از همگن ساز مرتبط است.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1335407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!