ارزیابی فاکتور افزایش دوز با استفاده از نانوذرات بور و گادولینیوم در تومور در پرتودرمانی به روش شکار نوترونی از طریق شبیه سازی مونت کارلو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف این مطالعه بررسی اثر افزایش دوز تومور با حضور بور-10 و گادولینیوم-157 و نانو ذرات آنها در پرتودرمانی به روش شکار نوترونی به روش مونت کارلو می باشد.
مواد و روش ها
یک چشمه کالیفرنیوم-252 مدل AT با استفاده از کد مونت کارلو MCNPX شبیه سازی شد و پارامترهای دوزیمتری آن محاسبه و با سایر مطالعات مقایسه شد. از چشمه کالیفرنیوم-252 به عنوان چشمه نوترون استفاده شد و افزایش دوز در داخل تومور در حضور بور-10، گادولینیوم-157، نانوذرات بور-10 و نانوذرات گادولینیوم-157 برای غلظت های 100، 200 و 500 پی پی ام از مواد شکار مذکور، در درمان به روش شکار نوترونی مورد مقایسه قرار گرفت. برای این منظور اطراف چشمه کالیفرنیوم-252، یک فانتوم بافت نرم و یک تومور شامل هر کدام از مواد شکار، در نظر گرفته شد.
یافته ها
پارامترهای دوزیمتری مقادیر قدرت کرمای هوا و ثابت آهنگ دوز محاسبه شده برای چشمه کالیفرنیوم-252 به ترتیب برابر 0/306 cGycm2/hμg و 5/782 cGy/Uh می باشد. در بین مواد مورد بررسی، بیشینه فاکتور افزایش دوز برای غلظت 500 پی پی ام بور-10 و نانوذرات بور-10 به دست آمد که برای این مواد به ترتیب برابر با 1/06 و 1/08 به دست آمده است.
نتیجه گیری
اختلاف قدرت کرمای هوا و ثابت آهنگ دوز به دست آمده در مطالعه حاضر با سایر مطالعات به ترتیب 7/27 و 1/10 درصد می باشد. از نظر افزایش دوز، مواد شکار محتوی بور-10 برای استفاده در درمان به روش شکار نوترونی عوامل بهتری هستند. در غلظت های یکسان، فاکتور افزایش دوز برای مواد شکار به صورت نانوذره بالاتر از زمان حضور مواد شکار به صورت اتمی می باشد. بنابراین، استفاده از نانوذرات مواد شکار نسبت به استفاده از مواد شکار به صورت اتمی، ترجیح داده می شود. با این حال قبل از استفاده بالینی از این عوامل شکار در درمان به روش شکار نوترونی، سایر معیارهای پزشکی، شیمیایی و فیزیکی برای مقایسه آنها مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
808
لینک کوتاه:
magiran.com/p1337378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!