بررسی موفقیت بالینی و رادیوگرافی درمان های دندانپزشکی انجام شده تحت بیهوشی عمومی در کودکان مراجعه کننده به یکی از مراکز جراحی شهر یزد در بین سال های 1385 تا 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیهوشی عمومی یک گزینه درمانی ارزشمند برای کودکان کم سن در مرحله قبل از همکاری یا کودکان با مشکلات پیچیده پزشکی است که نیازمند درمان های دندانپزشکی وسیع هستند. با توجه به هزینه بالا و خطر بالقوه بیهوشی عمومی، مهم است که قابل اعتمادترین تکنیک ها و مواد برای تقویت میزان موفقیت درمان های دندانپزشکی به کار روند. این مطالعه با هدف بررسی موفقیت بالینی و رادیوگرافی درمان های دندانپزشکی انجام شده تحت بیهوشی عمومی در کودکان انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 56 کودکی که در سال های 1385 تا 1390 در یکی از مراکز جراحی شهر یزد، درمان های دندانپزشکی را تحت بیهوشی دریافت کرده بودند و حداقل 6 ماه از درمان آنها گذشته بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل آماری توسط آزمون Chi Sqauer و Fisher Exact برای مقایسه میزان موفقیت درمان های ترمیمی و کانال ریشه انجام شد.
نتایج
روکش فلزی زنگ نزن (SSC) موفق ترین درمان با بالاترین میزان موفقیت بود (99/2%). SSC یک میزان شکست قابل توجه پایین تری نسبت به ترمیم های آمالگام و خلفی کامپوزیت دارد (28/6%)(P<0.001). ترمیم های قدامی گلاس آینومر پایین ترین میزان (69/2%) موفقیت را در میان همه انواع ترمیم ها دارد (P<0.001). موفقیت هر دو روش پالپوتومی و پالپکتومی به ترتیب با میزان 3/97% و 4/96% به طور قابل قبولی بالا بود.
نتیجه گیری
با توجه به میزان شکست ترمیم های آمالگام و کامپوزیت، یک طرح درمان قطعی شامل SSC، درمان پالپ و یا کشیدن ممکن است برای بازسازی دهانی کودکان تحت بیهوشی عمومی ترجیح داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1533 تا 1542
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!