اثر عصاره آبی شیرین بیان و ویتامین C بر اختلالات حرکتی ناشی از آکریل آمید در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آکریل آمید ترکیبی است که در هنگام سرخ کردن مواد غذایی کربوهیدرات در دمای بالا تولید می شود. از آنجایی که سمیت عصبی این ترکیب به اثبات رسیده است، در این مطالعه به بررسی اثر محافظتی عصاره ریشه شیرین بیان و ویتامینC بر اثرات توکسیک آکریل آمید بر کاهش وزن و رفتارهای حرکتی موش صحرایی پرداخته شده است.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار 28 روزه به پنج گروه هشت تایی شامل گروه کنترل، آکریل آمید، آکریل آمید با ویتامین C، آکریل آمید با عصاره شیرین بیان و گروه توام آکریل آمید با ویتامین C و عصاره شیرین بیان تقسیم شدند. تیمار تا 6 هفته ادامه یافت. سپس، شاخص های رفتار حرکتی با آزمون اختصاصی محیط باز(Open field) سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (One-way ANOVA) و پس آزمون Tukey تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج نشان داد که فعالیت حرکتی درگروه دریافت کننده توام ویتامین C و عصاره شیرین بیان نسبت به گروه آکریل آمید به طور معنی داری افزایش یافته است. در حالی که ویتامین C و شیرین بیان به تنهایی تغییر معنی داری در فعالیت حرکتی حیوانات ایجاد نکردند. به علاوه، تیمار توام حیوانات با ویتامین C و عصاره شیرین بیان، مهار وزن گیری ناشی از آکریل آمید را به طور معنی داری کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف توام شیرین بیان و ویتامین C می تواند اثرات سوء ناشی از آکریل آمید بر اختلال حرکتی و وزن گیری را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1567 تا 1576
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!