بررسی میزان فراوانی استافیلوکوکوس های اورئوس جدا شده از سواب بینی کودکان مهدهای کودک

پیام:
چکیده:
مقدمه
کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یک عامل خطر مهم در انتقال و به دنبال آن ایجاد عفونت توسط این باکتری به شمار می رود. از سوی دیگر، بینی به عنوان مهم ترین جایگاه بدن از لحاظ کلونیزاسیون با این باکتری می باشد. میزان ناقلین بینی با استافیلوکوکوس اورئوس در مکان هایی که افراد در تماس نزدیک با هم قرار دارند مانند مهدهای کودک بیشتر است. در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس در نمونه های سواب بینی گرفته شده از کودکان مهدهای کودک شهر اصفهان را تعیین نماییم.
روش ها
این مطالعه به صورت یک مطالعه ی مقطعی در سطح مهدهای کودک شهر اصفهان بین کودکان 6-2 ساله در سال1387 به انجام رسید. اطلاعات اجتماعی و دموگرافیک کودکان مورد مطالعه توسط پژوهشگر و از والدین کودکان جمع آوری شدند. از روش های استاندارد میکروبیولوژی نیز برای جداسازی استافیلوکوکوس اورئوس از سواب های بینی گرفته شده از کودکان مورد مطالعه مورد استفاده شد. در نهایت از آزمون 2χ برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها استفاده شد.
یافته ها
از 323 نمونه سواب بینی جمع آوری شده از کودکان، 115 (6/35 درصد) نفر با استافیلوکوکوس اورئوس کلونیزه شده بودند. همچنین از لحاظ آماری میانگین سن کودکان استافیلوکوکوس اورئوس منفی بطور معنی داری بالاتر از کودکان استافیلوکوکوس اورئوس مثبت بود. (001/0P <).
نتیجه گیری
کلونیزاسیون بیش از یک سوم کودکان مورد مطالعه نشان دهنده ی آلودگی بالای کودکان ایرانی با استافیلوکوکوس اورئوس است که با دیگر مطالعات انجام گرفته در سایر کشورها قابل مقایسه می باشد. این شیوع بالا به عنوان یک هشدار، لزوم طراحی و انجام مطالعات دقیق تر در ارتباط با تعیین نوع و بررسی نحوه ی انتقال باکتری در بین کودکان را بیش از پیش آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1339899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!