ساخت و بررسی پایایی نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اگرچه آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی برای بررسی سیستم پردازش شنوایی مرکزی افراد بزرگسال مناسب است اما آزمون اعداد دایکوتیک منفرد به دلیل سادگی برای کودکان مناسب تر است. این پژوهش با هدف ساخت آزمون حاضر به زبان فارسی و یافتن مقادیر هنجار مقدماتی آن در کودکان انجام شد.
روش بررسی
نسخه فارسی آزمون حاضر از 3 لیست 25 عددی مختلف برای ارزیابی در هریک از مراحل یادآوری آزاد، پاسخ دهی هدایت شده به گوش راست و پاسخ دهی هدایت شده به گوش چپ تشکیل شده است. اعداد هر لیست به صورت دایکوتیک روی لوح فشرده ضبط شدند. مطالعه مقطعی حاضر روی 126 پسر 7 تا 9 سال انجام شد. پایایی آزمون با تکرار ارزیابی ها در 29 نفر از نمونه ها، دو تا چهار هفته پس از انجام آزمون اولیه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین امتیازهای گوش راست و گوش چپ به ترتیب از حدود 95/79 و 89/69 درصد در هفت سالگی به حدود 98/59و 96/29 درصد در هشت سالگی افزایش یافت و میانگین میزان برتری گوش راست از حدود 6/13 درصد در هفت سالگی به حدود دو درصد در هشت سالگی کاهش یافت(p=0/001). تفاوت محسوسی بین امتیازهای حاصل از دو مرحله یادآوری آزاد و پاسخ دهی هدایت شده مشاهده نشد(p>0/05). ثبات بالایی بین نتایج حاصل از آزمون اولیه و آزمون مجدد دیده شد(p>0/05).
نتیجه گیری
نسخه فارسی آزمون حاضر از پایایی مطلوبی برای ارزیابی پسران 7 تا 9 ساله برخوردار است و می تواند برای بررسی تلفیق دوگوشی در دانش آموزان پسری که در این محدوده سنی قرار می گیرند استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1343242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!