تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینان یابی و تاییدپذیری بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه نقش پرستاران درفرآیند اهدای عضو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
موفقیت فرآیند اهدای عضو ارتباط نزدیکی با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران نسبت به فرآیند اهدای عضو دارد لذا باید پرستارانی را که با این پدیده سروکار دارند با نقش های خود در این فرآیند آشنا ساخت. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینان یابی و تاییدپذیری بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، بیمارستان های قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروه های آزمون و کنترل قرارداده شدند. سپس به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای60 پرستار آی سی یو (30 نفر در هرگروه) انتخاب شدند. در گروه مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر سازه های مدل پویایی و بهبود مستمر اطمینان یابی و تاییدپذیری و برای گروه کنترل برنامه آموزشی رایج در زمینه فرآیند اهدای عضو اجرا شد. هر دو گروه قبل و 1ماه بعد از مداخله پرسشنامه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستار در فرآیند اهدای عضو را تکمیل نمودند.
یافته ها
قبل از مداخله میانگین نمره دانش (36/0P=)، نگرش (27/0P=) و عملکرد (59/0P=) پرستاران در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت؛ اما پس از اجرای مداخله در میانگین نمره دانش (001/0p<)، نگرش (001/0p<) و عملکرد (001/0p<) پرستاران در گروه مداخله با گروه کنترل اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.
استنتاج
نتایج نشان داد که برگزاری برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پویایی و بهبود مستمر اطمینان یابی نسبت به برنامه آموزشی رایج در زمینه افزایش دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو موثرتر است. لذا پیشنهاد می شود به منظور آموزش پرستاران و آگاه نمودن آن ها از نقش های مهم پرستار در فرآیند اهدای عضو از مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینان یابی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!