تشخیص سریع موتاسیون در ژن عامل مقاومت به ریفابوتین در سویه های کلینیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به روش Allele Specific PCR

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تشخیص مولکولی مقاومت در آنتی بیوتیک های موثر روی سویه های کلینیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه طراحی روشی جهت تشخیص سریع موتاسیون های مرتبط به مقاومت در ژن عامل مقاومت به آنتی بیوتیک ریفابوتین مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
40 سویه کلینیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس شامل 12 سویه مقاوم به ریفابوتین و28سویه حساس به این آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار گرفتند که نمونه ها از بانک میکروبی مرکز تحقیقات سل و عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی اراک اخذ شد. پرایمرهای اختصاصی با کمک نرم افزارهای BLAST، IDT و MEGA طراحی و تصحیح شدند. پرایمرهای طراحی شده جهت واکنش Allele Specific PCR از 3 قابلیت اتصال به نوکلئوتیدهای موتانت در کدون های 516-526-531 ژن rpoB را داشته و قابلیت شناسایی حالت موتانت را داشتند، لذا عدم تشکیل باند در محصول PCR به معنی مقاوم بودن سویه به ریفابوتین بود. قطعه مورد نظر در تعدادی از نمونه ها تعیین ترادف شده و با نتایج به دست آمده مقایسه گردید.
یافته ها
از 12 سویه مقاوم به ریفابوتین مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با کمک روش Allele Specific PCR مورد مطالعه،10 سویه به عنوان سویه های موتانت در یکی از 3کدون اصلی تشخیص داده شدند. سویه های حساس نیز فاقد موتاسیون در این کدون ها بودند. حساسیت روش معادل80 درصد با 95% CI:0.55-0.95 و ویژگی آن معادل 100 درصد با 95% CI:0/87-1 محاسبه گردید. نتایج تعیین ترادف (سکوئنس) موید نتایج به دست آمده بود.
استنتاج
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که Allele Specific PCR روشی ساده و سریع برای تشخیص سریع مقاومت به ریفابوتین در سویه های کلینیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بوده و جهت استفاده روتین پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!