تاثیر کورکومین بر تخمدان پلی کیستیک القا شده با استرادیول والرات در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرومی با اختلالات اندوکرینی و متابولیکی پیچیده است که با عدم تخمک-گذاری مزمن، تخمدان پلی کیستیک و هیپرآندروژنیسم مشخص می شود. کورکومین ماده ای با اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. در این مطالعه اثر درمانی کورکومین بر سندروم تخمدان پلی کیستیک در موش های صحرایی بالغ مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی القای سندروم بواسطه ی تزریق زیرپوستی استرادیول والرات با دوز mg/kg 2 به 60 سر موش صحرایی ماده ویستار 170 گرمی انجام گرفت. گروه کنترل هیچ تزریقی دریافت نکرد. پس از 60 روز، حیوانات به گروه های کنترل، PCOS و PCOS تیمار شده با کورکومین (mg/kg 100،200،300،400) تقسیم شدند. پس از 14 روز تیمار درون صفاقی کورکومین، خون و تخمدان های همه گروه ها به منظور مطالعات بافت شناسی و سرولوژیک برداشته شدند.
نتایج
تخمدان های تیمار شده با غلظت های بالای کورکومین افزایش لایه گرانولوزا، کاهش غلاف فولیکولی، نبود کیست و کاهش فولیکول های بدوی را به صورت معنی داری نسبت به گروه PCOS نشان دادند. هم چنین، اجسام زرد که در تخمدان پلی کیستیک به ندرت وجود داشتند، ظاهر شد که می تواند نشان دهنده آغاز مجدد اوولاسیون باشد. تغییرات سرولوژیک نیز به صورت افزایش FSH و پروژسترون، کاهش LH، استرادیول و تستوسترون مشاهده شد.
نتیجه گیری
احتمال می رود کورکومین با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود بتواند در تعدیل علایم PCOS موثر واقع شده و باعث آغاز مجدد اوولاسیون گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
515 تا 523
لینک کوتاه:
magiran.com/p1350950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!