معرفی چارچوبی برای ارزیابی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان ها(مورد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران)

پیام:
چکیده:
این پژوهش با هدف معرفی چارچوبی برای ارزیابی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق چهارصد نفر از کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. از این میان دویست نفر به مثابه نمونه پژوهش انتخاب شد. به منظور جمع آوری نظر کارکنان، دو پرسش نامه تهیه و در میان کارکنان توزیع شد. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آموس نسخه بیست و اس.پی.اس.اس نسخه نوزده تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار بود. همچنین پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی به طور مستقیم بر سه بعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تاثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند. افزایش پیچیدگی در سازمان نیز با افزایش مهارت های شغلی باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!