روش جدید اصلاح بدشکلی گوش سگی (dog-ear) در فلپ های ناحیهی سر (scalp): گزارش 16 بیمار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ضایعات مادرزادی ایجاد شود. در مواردی که عمق زخم ها به ناحیه ی استخوانی رسیده یا بافت های زیرین را نیز درگیر کرده است، اغلب به پوشش فوری با بافت های عروق دار به صورت فلپ های گوناگون نیاز است. ضمن انجام فلپ های موضعی، یکی از مسایلی که اغلب جراحان با آن مواجه می شوند، پیدایش گوش سگی (dog-ear) در انتهای زخم است. پیدایش گوش سگی به علت افزایش تراکم بافت لبه های زخم در حین اعمال جراحی فلپ های انتقالی (transposition) در ناحیه ی پایه ی فلپ شایع است. این عارضه، در تنه و اندام ها، اغلب به علت عدم اهمیت پایه ی فلپ، در همان مرحله ی اول، با رزکسیون مستقیم قابل درمان است. اصلاح گوش سگی در صورت و اسکالپ، به جهت باریک بودن پایه ی فلپ و احتمال آسیب عروقی پایه ی فلپ، باید به صورت تاخیری و در مرحله ی دوم انجام گردد (1). با روش ارایه شده در این مقاله، اصلاح گوش سگی در همان مرحله ی اول با حفظ خون رسانی فلپ (شبکه ی عروقی همراه گالیا) انجام می گیرد. ضمنا با این روش، در مناطقی که اعصاب حسی یا حرکتی نیز در ناحیه ی پایه ی فلپ در محل گوش سگی می باشند، مثل ناحیه ی فرونتال یا ناحیه ی تمپورال، از آسیب به آنها خودداری می شود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت گذشته نگر، برای بررسی میزان موفقیت این روش در برداشتن گوش سگی در 16 بیمار که به علت دفکت های اسکالپ، با فلپ چرخشی اسکالپ توسط مولف ترمیم شده بودند، انجام شد. روش عمل به این صورت بود که در قسمت داخلی فلپ ها، رزکسیون پوست و زیر جلد تا زیر فولیکول مو انجام گرفت ولی لایه گالیا و عروق و اعصاب حفظ شده و با پلیکاسیون این قسمت به زیر فلپ پوست ترمیم شد.
یافته ها
16 بیمار با میانگین سنی 40 سال، بررسی شدند. بیماران همگی مرد بودند. اندازه ی دیفکت بطور متوسط 190 سانتی متر مربع بود و به مدت حداقل 6 ماه، پیگیری شدند. عوارضی از قبیل نکروز فلپ، اختلال حسی- حرکتی ملاحظه نگردید. در این سری از بیماران، نیاز به عمل مجدد بعد از برداشتن گوش سگی دیده نشد.
نتیجه گیری
با انجام روش ارایه شده در این بررسی، درمان گوش سگی بدون عارضه ی خون رسانی فلپ و بدون اختلال حسی و حرکتی، نیاز به عمل دوم را هم مرتفع می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!