شناسایی گونه های مالاسزیایی جدا شده از بیماران مبتلا به درماتیت سبورئیک به روش PCR-RFLP در شهر اراک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مالاسزیاها به عنوان بخشی از فلور طبیعی بدن انسان می باشند. این مخمرهای چربی دوست در ایجاد بیماری های پوستی مختلفی مثل درماتیت سبورئیک، پیتیریازیس ورسیکالر، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس نقش دارند. درماتیت سبورئیک اکثر مواقع در بخش هایی از پوست که غنی از غدد چربی می باشد مثل پوست صورت، پوست سر و قسمت های فوقانی تنه ایجاد می شود. شوره سر، یک حالت خفیفی از درماتیت سبورئیک می باشد که از طریق پوسته ریزی مشخص می شود.در مطالعه حاضرگونه های مالاسزیا ایجاد کننده شوره سر شناسایی شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی، 60 نمونه پوسته از افراد مبتلا به شوره سر جمع آوری شدند. نمونه ها با استفاده از محلول هیدروکسید پتاسیم 10درصد در زیر میکروسکوپ بررسی و در محیط کشت لیمینگ نوتمن کشت داده شد. از کلنی های رشد نموده استخراج DNA با کمک روش glass bead انجام شده و جنس و گونه مالاسزیا با روشPCR-RFLP توسط آنزیم CfoIتشخیص داده شدند.

یافته ها

از 60 نمونه شوره سر، 40 (6/66%) نمونه از نظر مخمر مالاسزیا مثبت شدند. تمام نمونه های مثبت در آزمایش مستقیم،در محیط کشت رشد نمودند. گونه های مالاسزیایی جدا شده شامل مالاسزیا گلوبوزا (25مورد)، مالاسزیا رستریکتا (10 مورد)، مالاسزیا فورفور(3 مورد) و مالاسزیا سیمپودیالیس (2 مورد) بودند.

نتیجه گیری

در اغلب مطالعات، گونه های مالاسزیا به عنوان عوامل ایجاد کننده درماتیت سبورئیک شناسایی شدند. در مطالعه ما همچنین مالاسزیا گلوبوزا به عنوان گونه غالب مالاسزیایی جدا شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!