اثر یک دوره تمرین استقامتی بر بیان 155-miR، STAT3 و میزان پروتئین 6-IL توموری موش های ماده مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تمرین استقامتی نقش بسزایی در پیشگیری و کمک به درمان سرطان پستان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات کمک درمانی تمرین استقامتی بر بیان 155-miR (ریزRNA- 155) و مبدل و فعال کننده پیام رونویسی-3 (Signal transducer and activator of transcription-3 یا STAT3) در تومور پستان بود.
روش
16 موش ماده نژاد بالب سی به طور تصادفی به دو گروه تومور- ورزش (Exercise-Tumor یا ET) و تومور- استراحت (Rest-Tumor یا RT) تقسیم شدند. پس از آشناسازی، سلول های سرطانی وابسته به استروژن 2L-4MC به موش ها تزریق (یک میلیون سلول به هر موش) شد و گروه ET به مدت 6 هفته (5 روز در هفته) تمرینات استقامتی انجام دادند. حجم تومور هر هفته با کولیس دیجیتال اندازه گیری شد. در پایان موش ها قربانی شدند و بافت تومور استخراج و در دمای 70- درجه سلسیوس نگهداری گردید. سپس استخراج (RNA (Ribonucleic acid و ساخت (cDNA (Complementary deoxyribonucleic acid به ترتیب با استفاده از پروتکل TRIzol و مطابق دستورالعمل کیت ساخت cDNA صورت گرفت. در نهایت روش Real-time PCR (Real-time polymerase chain reaction) انجام شد و داده ها جمع آوری گردید.
یافته ها
اختلاف معنی داری در بیان STAT3، 155-miR و میزان پروتئین 6- IL در گروه های ET و RT مشاهده شد (0/05 > P). این نتایج با میزان پیشرفت تومور همخوانی داشت.
نتیجه گیری
تمرین استقامتی بیان 155-miR، STAT3 و پروتئین 6- IL تومور پستان را کاهش می دهد. به نظر می رسد با کاهش بیان 155-miR، ژن STAT3 و پروتئین 6- IL در گروه ET، تمرین ورزشی استقامتی با کاهش بیان آنکوژن ها و عوامل التهابی نقش کمک درمانی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1358537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!