بررسی میزان آگاهی و عملکرد متصدیان مراکز تهیه، توزیع و مصرف کنندگان مواد غذایی شهرستان بستان آباد در مورد برچسب های مواد غذایی

چکیده:
معرفی: توجه به اطلاعات مندرج برروی برچسب های مواد غذایی بسیار حائز اهمیت بوده و به تصمیم گیری های آگاهانه تر خریداران آن در انتخاب مواد غذایی بسته بندی شده استاندارد کمک نموده و در نهایت می تواند به بهبود کیفیت رژیم غذایی و ارتقاء سلامتی در جامعه بیانجامد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی و عملکرد مردم شهرستان بستان آباد استان آذربایجانشرقی در مورد برچسب های مواد غذایی انجام شده است. در این بررسی تعداد 1036 نفر انتخاب گردید و برای هر یک از آن ها پرسشنامه مربوط به وضعیت دموگرافی و سنجش آگاهی و عملکرد مرتبط با برچسب های مواد غذایی تکمیل گردید. محدوده سنی افراد بین 16 تا 65 سال بود و اکثر آن ها (4/57 درصد) در رده سنی20 تا 40 سال قرار داشتند. بر اساس نتایج این مطالعه مشخص شد که بیش از 75 درصد از افراد به هنگام خرید، به برچسب مواد غذایی توجه نموده و بیشترین انگیزه شان مشاهده تاریخ تولید و مصرف مندرج در روی برچسب محصول است و درصد ناچیزی از آنان با هدف کسب اطلاعات تغذیه ای، مشاهده وزن محصول، دستیابی به اطلاعاتی در مورد وجود مواد افزودنی و رنگ های مصنوعی، برچسب مواد غذایی را می خواندند.
نتایج این مطالعه نشا داد که سطح آگاهی مردم در رابطه با اطلاعات تغذی های مندرج بر روی برچسبهای مواد غذایی بسیار پایین بوده و با توجه به تاثیر بالای آگاهی تغذیه ای بر عملکرد افراد در این زمینه، ضرورت توجه به آموزش های مداوم تغذیه ای، آموزش تفسیر اطلاعات مندرج بر روی برچسب های مواد غذایی و بهره مندی از آ ها به منظور دستیابی به الگوی تغذیه ای مناسب در جهت کاهش ابتلا به عوارض نامطلوب مرتبط با مصرف مواد غذایی بسته بندی شده اهمیت پیدا میکند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!