پلی مورفیسم تکرار GGC در ژن 1/GSPT3eRF و ارتباط آن با خطر ابتلا به سرطان کولورکتال

پیام:
چکیده:
مقدمه

سرطان کولورکتال، سومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین مردان و چهارمین عامل در بین زنان در ایران می باشد. پروتئین 1GSPT/3eRF (عامل شماره ی 3 ختم ترجمه ی یوکاریوتی) یک GTPase وابسته به 1eRF است که در یک کمپلکس واسطه سبب پایان ترجمه در یوکاریوت ها می شود. علاوه بر نقش آن در پایان ترجمه، عامل ختم یوکاریوت شماره ی 3 (3eRF) در چندین فرایند سلولی از جمله تنظیم سیکل سلولی و عبور از مرحله ی 1G به مرحله ی S در سیکل سلولی، سازمان بندی سایتواسکلتون، mRNA decay، بازسازی ریبوزم و آپوپتوز شرکت می نماید. شواهد متعددی بر اساس مطالعات پیشین بر روی پلی مورفیسم تکرارهای n (GGC) (پلی گلایسین) که بر روی اگزون 1 ژن 1GSPT/3eRF قرار دارد، از وجود نقش عوامل ترجمه ی یوکاریوتی در ایجاد سرطان حمایت می کنند.

روش ها

بسط های GGC توسط تکنیک PCR (Polymerase chain reaction) تکثیر گردید و تعداد تکرار GGC به وسیله ی الکتروفورز بر روی ژل پلی آکریلامید و به وسیله ی تعیین توالی به دست آمد. آلل های تعیین توالی شده به عنوان نشانگرهای مخصوص برای تعیین دقیق تعداد تکرارها استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه تعداد تکرارهای آللی ریز ماهواره ی n (GGC) در ژن 1GSPT/3eRF در 153 بیمار با سرطان کولورکتال و 280 فرد به عنوان شاهد در جمعیت اصفهان تعیین شد. چهار طول متفاوت از تکرارهای GGC در محدوده ی 12، 11، 10 و 7 تکرار مشاهده شد. بیشترین فراوانی ژنوتیپی در بین افراد شاهد و مورد هموزیگوت ها با طول 10 تکرار مشاهده شد. مطالعه ی حاضر نشان داد که افراد حامل آلل 12 تکرار در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده ی بزرگ می باشند.

نتیجه گیری

ارتباط مستقیمی بین حضور آلل Gly-12 و خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ مشاهده شد (7/2 = OR، 0400/0 = P). همچنین میان تعداد تکرارهای پلی مورفیسم ژن 1GSPT/3eRF و توارث بیماری ارتباط معنی داری مشاهده شد (7/10 = OR، 0001/0 = P).

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1360224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!