نتیجه عمل به تکلیف، همان نتیجه واقعی است
گفت و گوی اختصاصی علامه مصباح با نویسندگان نشریه «فرهنگ پویا»
احکام، تابع غایتها هستند و به خاطر تحقق و تامین مصالحی که نتیجه فعل هستند، برخی امور واجب میشوند. و این همان غایتگرایی و نتیجهگرایی در فلسفه ارزشها است که ظاهرا مورد اجماع شیعه است.
در تکاپوی دست یافتن به تعریفی «صحیح» از «تکلیف»، و درک درستی از «نتیجه»، باز دست نیازمان را به سوی عالمی بلند کردیم که در طول زندگی نورانیش هرگز خارج از دایره تکلیف حرکت نکرد و همواره «نتیجه» را در مسیر عبودیت الهی جستجو میکند، عالمی که کمبودهای مادی، ناملایمات روزگار و بداخلاقی و نامهربانی برخی از افراد هرگز موجب آن نشد که «باب توجیه» را باز کند و گوشه عافیت و انزوا را در پیش بگیرد و شانه از زیر بار تکلیف خالی کند. عالمی که در تبیین درست کلید واژههای قرآنی و حدیثی به تعبیر رهبری معظم انقلاب خلاء وجودی علامه طباطبایی و شهید مطهری را پر کرد و در مبارزه با کجفهمیها و نمایاندن راه از کج راه به ویژه برای طلاب و فضلای حوزه چنان به میدان آمد که لشکریان ولایت او را «عمار» روزگار نامیدند. علامه مصباح باز چون گذشته و در جمع برخی از شاگردان و نویسندگان پویا به پرسشهای نشریه پاسخ دادند؛ چراغ پویا را روشن و ما را مشمول دعای خیر، نگاه مهربان و سخنان همیشه راهگشایشان کردند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.