مقایسه باند ریز برشی Transbond XT و Assure Universal Bonding Resin به براکت، استینلس استیل، پرسلن و آمالگام

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
Assure Universal Bonding Resin، قادر به آزادسازی فلوراید است. همچنین بنا به اظهار شرکت سازنده این ماده استحکام باند کافی بین براکت و سطوح ترمیمهای آمالگام و پرسلن ایجاد می کند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه استحکام باند Transbond XT و Assure Universal Bonding Resin به براکت های استینلس استیل، پرسلن و آمالگام انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی تعداد بیست عدد براکت استاندارد استینلس استیل سانترال فک بالا، بیست نمونه پرسلن فلدسپاتیک و بیست حفره آکریل سلف کیور پر شده توسط آمالگام به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم و در هر گروه بعد از آماده سازی، سطح به یکی از باندینگ های Transbond XT و Assure آغشته و باSilicon Tube کامپوزیت Transbond XT روی سطح قرار داده شد. استحکام باند ریز برشی توسط دستگاه Zwick تعیین گردید. داده ها با آزمون Tow-way ANOVA و آزمون مقایسه های متعدد Tukey مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج در قالب جداول ارائه گردید.
یافته ها
مقادیر متفاوتی از استحکام باند ریز برشی در گروه ها با کاربرد عوامل Transbond XT و Assure به دست آمد (0/0001>p). باند نمونه های آمالگام (1/46±7/2 در برابر 4/97±10/12) و براکت (3/2±16/14 در برابر 5/12±20/16، 0/05>p) با استفاده از عامل Assure در مقایسه با Transbond XT موجب کاهش استحکام باند شده و کاربرد Assure در پرسلن (6/42±28/84در برابر 3/6±22/48) باعث افزایش معنی دار استحکام گردید (0/01>p). آزمون ناپارامتری Kruskal-Wallis نشان داد تفاوت معنی دار از نظر مقادیر رتبه های ایندکس ARI تنها درگروه آمالگام، بین دو باندینگ وجود داشته است. (0/029 =p)
نتیجه گیری
با اینکه باند Assure کمتر از Transbond بود ولی توانست باند کافی برای براکت، آمالگام و به خصوص پرسلن ایجاد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 245
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!