بررسی تغییر خواص آب دوستی هیبریدهای نانو لوله کربنی /سیلیکا به عنوان پایدارکننده امولسیون پیکرینگ و بررسی آن در سیستم دوفازی آب املاح دار/نفت

پیام:
چکیده:
در این پژوهش هیبرید نانو لوله کربنی چند دیواره/ سیلیکا به عنوان عامل پایدارکننده امولسیون های پیکرینگ آب سازند و نفت به منظور استفاده در فرآیندهای ازدیاد برداشت نفت ساخته شده است. غلظت بالای کاتیون های موجود در آب که معمولا در آب های سازند یافت می شود، باعث تغییر در موازنه آب دوستی- آب گریزی در هیبرید ساخته شده می شود، به گونه ای که ساختار به دست آمده توانایی تشکیل امولسیون پیکرینگ را پیدا می کند. کاتیون های یک ظرفیتی و دو ظرفیتی عامل اصلی تغییر در ویژگی های ساختار هیبرید هستند. امولسیون تشکیل شده به وسیله نانو هیبرید بسیار پایدار است و به صورت خود به خودی و بدون نیاز به امولسیفایرها و اختلاط مکانیکی تشکیل می شود. برای بررسی ساختار هیبرید به دلیل تاثیر کاتیون ها بر روی آن، از FT-IR و پتانسیل زتا و برای بررسی ساختار و ریخت هیبرید ساخته شده از پراش پرتو ایکس (XRD) و میکروسکوپ الکترونی روبشی(M) و عبوری (TEM) استفاده شد. از قطرات امولسیون ها به کمک میکروسکوپ نوری تصویر گرفته شد. اضافه شدن این هیبریدها به نمونه های آب همراه نفت/ نفت باعث تشکیل امولسیون های پایدار شد. همچنین نتایج نشان داد که اثر کاتیون های دو ظرفیتی بر تغییر خواص آب دوستی/ آب گریزی ساختار، بیشتر از کاتیون های تک ظرفیتی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!