اثرات مصرف حاد آب انار بر کاهش فشار خون، التهاب و بهبود عملکرد عروق در بیماران مبتلا به فشار خون بالا: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی- عروقی یکی از علل مرگ و میر به شمار می رود. در طب سنتی مصرف انار (Punica granatum L.)، در درمان بیماری های قلبی- عروقی مورد استفاده بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات آب انار بر فشار خون، فاکتورهای التهابی و عملکرد عروق است.
روش بررسی
این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور به صورت قبل و بعد، بر روی 13 نفر از بیماران (67-30 سال) با فشار خون بالای mmHg90/140، مراجعه کننده به کلینیک فشار خون مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان، انجام شد. تمامی بیماران ml150 آب انار را به صورت ناشتا، مصرف نمودند. قبل و پس از گذشت 6-4 ساعت، سطح فاکتورهای التهابی شامل E- سلکتین، (hs-(CRP، مولکول های چسبندگی سلولی (VCAM-1،ICAM-1) و اینترلوکین-6، فشار خون و عملکرد آندوتلیوم (FMD) در آنان مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
تمامی 13 نفر بیمار مطالعه را به پایان رساندند. مصرف کوتاه مدت آب انار موجب کاهش معنی دار فشار خون سیستولیک از 11/80±125/38 به 7/94±116/15 و فشار خون دیاستولیک از 5/25±82/69 به 3/25±78/08 شد (0/05>P). برای فاکتورهای التهابی(IL-6،CRP، ICAM، VCAM و –E سلکتین) و FMD تغییرات معنی داری نشان داده نشد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت آب انار تازه دارای اثرات کاهندگی فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا است؛ لذا به نظر می رسد مصرف آب انار تازه می تواند در پیشگیری و درمان بیماری های قلب- عروق و بهبود عملکرد آندوتلیوم موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!