شناسایی مولکولی گونه های فاسیولا در استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
فاسیولیازیس که توسط فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا ایجاد می شود، دارای اهمیت بهداشتی و اقتصادی در دنیاست. روش های رایج شناسایی عوامل انگلی آن دقیق و قابل اعتماد نیستند؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولکولی گونه های فاسیولا در استان آذربایجان غربی طراحی شده است.
مواد و روش کار
در این مطالعه کرم های فاسیولا از کشتارگاه های پنج ناحیه استان آذربایجان غربی، شمال غرب ایران جمع آوری گردید. گونه های انگلی با استفاده از روش های مورفولوژیکی و مولکولی، توالی های ITS1، 5.8s و ITS2 ریبوزومال DNA شناسایی شد. تعداد 580 کرم بالغ فاسیولا از 90 کبد آلوده (50 کبد گاوی، 40 کبد گوسفندی) جدا شد. از 110 نمونه استخراج DNA شده، 50 نمونه تعیین توالی گردید.
یافته ها
آنالیز توالی ها شباهت 100 درصدی را در نواحی (ITS1 (bp428)، 5.8s (bp158 و (ITS2 (bp366 همه نمونه های تعیین توالی شده نشان داد. شباهت بین فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا با 11 Mismatch، 98درصد بود. بر اساس توالی های ITS1 و ITS2 ریبوزومال DNA تنها گونه فاسیولا هپاتیکا، در بین گاو و گوسفندهای استان آذربایجان غربی، پخش شده است. درنهایت 150 توالی فاسیولا هپاتیکا (50 توالی از هر ناحیه ITS) از استان آذربایجان غربی در بانک جهانی ژن ثبت گردید.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه شواهدی از وجود فاسیولا ژیگانتیکا در گاو و گوسفندهای استان آذربایجان غربی به دست نیامد و همه نمونه های موردبررسی فاسیولا هپاتیکا تشخیص داده شدند. مطالعات بیشتر با مارکرهای مولکولی جدید برای شناسایی دقیق گونه ها و درنهایت برای کنترل و پیشگیری از این بیماری انگلی مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1033 تا 1040
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!