بررسی انواع استرابیسم در 100 کودک بیمار مراجعه کننده به بیمارستان فیض اصفهان در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرابیسم یکی از بیماری های چشمی شایع است که درجاتی از آن در غالب کودکان وجود دارد. این اختلال می تواند باعث اشکال در بینایی و کاهش عملکرد، به خصوص در طی دوران تحصیل، شود؛ ولی با وجود شیوع بالا و پیامدهای جدی این بیماری، تا زمان انجام این پژوهش، مطالعه ای اپیدمیولوژیک در مورد این بیماری در اصفهان انجام نشده بود. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین انواع استرابیسم در 100 کودک بیمار مراجعه کننده به بیمارستان فیض در اصفهان در سال 1390 انجام شد.
روش ها
طی یک مطالعه ی مقطعی، که در سال 1390 در بیمارستان فیض اصفهان انجام گرفت، 100 کودک مبتلا به استرابیسم مراجعه کننده به درمانگاه های این بیمارستان مورد بررسی قرار گرفتند. ویژگی های دموگرافیک، نوع استرابیسم، حدت بینایی، سابقه ی تروما و سابقه ی عمل جراحی قبلی مطالعه شد و داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه، 100 کودک مبتلا به استرابیسم با میانگین سنی 50/4 ± 05/7 سال مطالعه شدند که 32 نفر از آنان پسر و 68 نفر دختر بودند. نوع استرابیسم در 56 نفر ایزوتروپیا، در 34 نفر اگزوتروپیا و در 10 نفر هیپوتروپیا بود. چشم مبتلا به استرابیسم، در 17 نفر چشم راست، در 26 نفر چشم چپ و در 57 نفر هر دو چشم بود. حدت بینایی چشم راست و چپ به ترتیب 127/0 ± 532/0و 160/0 ± 078/0 و اختلاف حدت دو چشم معنی دار بود (001/0 > P). از نظر سوابق بیماری، 15 نفر دارای سابقه ی عمل جراحی قبلی، 2 نفر با سابقه ی تروما و 4 نفر دارای بیماری های زمینه ای بودند.
نتیجه گیری
بیماری استرابیسم یک بیماری به نسبت شایع در جامعه ی ما می باشد و از آن جایی که سن تشخیص و درمان این بیماری می تواند در پیش آگهی درمان و حدت بینایی موثر باشد، لازم است در خصوص ارتقای سطح آگاهی های عمومی، معاینه ی چشم پزشکی کودکان و اقدام به درمان در زمان مناسب اقدام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!