عملکرد اساتید مشاور از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استاد مشاور که مسئولیت هدایت تحصیلی، راهنمائی و مشاوره دانشجویان را در زمینه مشکلات فردی، عاطفی، اجتماعی، خانوادگی و نیز مشکلات غیر مترقبه در حدود مقدورات را متقبل شده، باید بتواند در جهت ارتقاء تحصیلی، بهداشت روانی، جسمی، معنوی و اجتماعی دانشجویان با توجه به شرایط زمانی و مکانی، اقدام و عملکرد مناسب و موثر داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد اساتید مشاور از دیدگاه دانشجویان دانشکده های پزشکی، پرستاری، مامائی و پیراپزشکی در پایان نیمسال اول 91-1390 انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی مقطعی، تعداد 276 دانشجودر رشته های پزشکی، پرستاری، اتاق عمل، مامائی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، هوشبری و فوریت های پزشکی به صورت تصادفی مبتنی بر هدف و با روش طبقه ای بر حسب رشته انتخاب و دیدگاه آنان نسبت به عملکرد استاد مشاور از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری گردید. روایی ابزار با توجه به نظر صاحب نظران (روائی محتوی) و پایایی آن با بهره گیری از روش آزمون مجدد تایید گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS و آزمون c 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
اکثر نمونه ها در سنین 20 یا 21 سالگی (2/48درصد)، 2/77درصد آنها مونث، 6/86درصد مجرد بودند معیارهای عملکردی که بیشترین مطلوبیت را در بین دانشجویان کسب کرده اند به ترتیب عبارتند از: «در دسترس بودن استاد مشاور در ساعات اعلام شده طبق برنامه»(1/47درصد خوب یا عالی)- آگاهی و شناخت استاد مشاور در زمینه رشته تحصیلی دانشجو (5/43درصد) - مناسب بودن زمان و مکان انجام مشاوره از سوی استاد مشاور(7/41درصد). اما معیارهای عملکردی که بیشترین نارضایتی و نامطلوب بودن را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده اند به ترتیب عبارتند از: «تشویق دانشجویان با انجام فعالیت های فوق برنامه علمی فرهنگی در زمینه روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی»(5/43درصد نامطلوب یا کاملا نامطلوب) – «توانایی در انجام اقدامات مقتضی در مورد دانشجویان آسیب پذیر»(42درصد) – «تشکیل جلسات گروهی جهت توجیه دانشجویان با وظایف استاد مشاور، برنامه ریزی مربوط به امور آموزشی، دانشجویی»(7/41درصد).
نتیجه گیری
در این مطالعه، هرچند نظر بیش از یک سوم دانشجویان در کل نسبت به استاد مشاور خود جهت امور مشاوره و راهنمایی تحصیلی در حد خوب یا عالی بوده اما در زمینه ارائه طرح جهت پیشرفت آموزشی دانشجویان، همچنین مشکلات روانی، عاطفی و اجتماعی و نیز کشف و بررسی دانشجویان با افت تحصیلی تیاز به کوشش و تدوین راهکار موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!