بررسی تغییرات آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر نسبت به بیماری خود در طول بستری در بخشccu بیمارستان ولیعصر (عج)بیرجند

چکیده:
زمینه و هدف
پیش بینی می شود سندرم کرونری حاد تا سال2030 علت مرگ 4/23میلیون نفر در جهان باشد. تعدیل سبک زندگی به وسیله آموزش بهداشت در زمینه آگاهی از عوامل خطر و تغییر نگرش بیماران؛ عامل مهمی در بهبود پیش آگهی آن است. این مطالعه با هدف تعیین تغییرات آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر نسبت به بیماری خود در مدت زمان بستری در بخش CCU، انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی که در بخش CCU بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند انجام شد، بیماران به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. آگاهی و نگرش بیمارانی که در فاصله زمانی 5/1 ماه در بخش CCU بستری می شدند و به شیوه معمول آموزش می دیدند، یک بار در روز اول بستری و یک بار هم در زمان ترخیص و همچنین کمیت آموزش به آنان در زمان ترخیص از بخش اندازه گیری شد. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در خصوص آگاهی و نگرش و کمیت آموزش بیمار جمع آوری شد. روایی این پرسشنامه به روش اعتبار محتوی و نظر اساتید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و برای مقایسه میانگین های روز اول بستری و روز ترخیص از آزمون t استفاده شد.
یافته ها
یافته های به دست آمده حاکی از این است که آگاهی بیماران در روز آخر بستری در مقایسه با روز اول افزایش معنی دار نداشته است. نگرش بیماران در زمینه شدت درک شده فردی برای ابتلا مجدد، در سطح متوسط و بالا قرار داشت. میانگین زمان آموزش به بیمار از طرف پرستاران طی روزهای بستری 87/2 ± 83/3 دقیقه بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، برای ارتقاء و بهبود سطح دانش و نگرش بیماران، باید برنامه آموزش به بیمار گسترده تر شود. همچنین با توجه به این که 83/3دقیقه زمان بسیار کمی برای آموزش به بیمار در طی دوره بستری در CCU می باشد، پیشنهاد می گردد مدت زمان بیشتری به این امر اختصاص داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!