بررسی تاثیر کولار گردنی دارای طرح باز بر پذیرش و دامنه ی حرکتی گردن افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گردن درد، یک اختلال شایع در جوامع صنعتی می باشد. کولارهای گردنی با محدود نمودن حرکات گردن و فراهم نمودن ستون فقرات گردنی با ثبات، روشی متداول و موثر در کاهش علائم، تسکین و یا جلوگیری از گردن درد ناشی از شرایط دژنراتیو و یا پس از جراحی می باشند. با این وجود بیشتر بیماران، استفاده از کولار را به دلیل عدم رضایت از ظاهر و یا تهویه نامناسب کولار و گرمای حاصل از آن نمی پذیرند. به منظور کنترل این عوامل عدم پذیرش تلاشی صورت گرفته است که به ابداع کولاری با طرح باز، ظاهر متفاوت و حداکثر تهویه منتهی گردیده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر کولار گردنی دارای طرح باز بر دامنه ی حرکتی گردن و پذیرش افراد می باشد.
روش بررسی
دامنه ی حرکتی فلکسیون، اکستانسیون، لترال فلکسیون به راست و چپ و چرخش محوری به راست و چپ گردن 72 فرد سالم با و بدون پوشیدن کولار گردنی دارای طرح باز بوسیله ی دستگاه اینکلینومتر دیجیتال 3 بار اندازه گیری شد. به منظور سنجش میزان پذیرش این طراحی جدید از سوی شرکت کنندگان در این مطالعه، میزان پذیرش آن ها در مورد 5 شاخص مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
کولار گردنی دارای طرح باز به صورت معناداری(0/05> P) در محدودکردن حرکات گردن در سه صفحه حرکتی اثربخش بود. اثربخشی کولار دارای طرح باز در محدود کردن فلکسیون و اکستانسیون گردن به ترتیب 78/24 درصد و 79/91 درصد، در محدود کردن لترال فلکسیون به راست و چپ گردن 56/70 درصد و 54/36 درصد و در محدود کردن حرکات چرخش محوری به راست و چپ 82/22 درصد و 82/60 درصد بدست آمد.
نتیجه گیری
می توان کولار گردنی دارای طرح باز را به عنوان یکی از کولارهای نیمه سخت که محدودیت حرکتی قابل قبولی برای گردن فراهم می کند، در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!