بررسی کارائی تفاله سیب خام و اشکال اصلاح شده آن با پراکسید هیدروژن و کلرید منیزیم در حذف کروم شش ظرفیتی سمی از محلول های سنتیتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کروم از جمله فلزات سنگین می باشد که در پساب فعالیت های صنعتی و به دو صورت سه و شش ظرفیتی وجود دارد. کروم شش ظرفیتی به دلیل خصوصیات سرطانزائی آن جزء مواد خطرناک محسوب می گردد. به دلیل اینگونه خطرات، کروم شش ظرفیتی باید قبل از تخلیه به محیط حذف گردد. برای همین منظور هدف از این مطالعه استفاده از تفاله سیب و اشکال اصلاح شده آن با استفاده از پراکسید هیدروژن و کلرید منیزیم در حذف کروم شش ظرفیتی از محلول های سنتیتیک می باشد.
روش بررسی
تفاله سیب از کارخانه لواشک سازی گلین به عنوان یک ماده زائد تهیه گردید. سپس با محلول 2 مولار کلرید منیزیم و محلول 30% پراکسید هیدروژن اصلاح گردید. پارامترهای مختلفی از قبیل pH محلول (3-9)، زمان واکنش (1-100 دقیقه)، دمای محلول (Cه60-20)، مقدار جاذب (g/L 10-2) غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی (mg/L 100-10) مورد بررسی قرار گرفت. کلیه آزمایشات در سیستم ناپیوسته انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که حذف کروم شش ظرفیتی با افزایش میزان جاذب تفاله سیب، زمان تماس و غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی افزایش می یابد در حالی که با افزایش pH و دمای محلول راندمان حذف کاهش یافت. بیشترین میزان حذف در pH برابر 1، دمای 20 درجه سانتی گراد، زمان تماس 100 دقیقه و غلظت mg/L 100 از کروم شش ظرفیتی مشاهده گردید. تحت این شرایط بیش از 90% کروم شش ظرفیتی حذف گردید. علاوه برآن مشخص شد که اصلاح تفاله سیب با کلرید منیزیم باعث افزایش کارائی حذف آن به بیش از 98% و اصلاح تفاله سیب با پراکسید هیدروژن باعث افزایش کارائی حذف آن به بیش از 95% می گردد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تفاله سیب خام قادر به حذف کروم شش ظرفیتی می باشد و چنانچه سطح آن با پراکسید هیدروژن و کلرید منیزیم اصلاح گردد ظرفیت جذب آن افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!