بررسی تاثیر کشندگی غلظت های مختلفی از عصاره ریشه گیاه انار (Punica granatum L.) بر پروتواسکولکس های کیست هیداتیک در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری کیست هیداتید توسط گونه های اکینوکوکوس ایجاد و از آلودگی های مهم مشترک بین انسان و حیوانات در کشور ما به شمار می رود. درمان بیماری کیست هیداتید اساسا جراحی می باشد که همراه یک درمان دارویی انجام می شود.استفاده از عوامل موثر پروتواسکولکس-کش در حین عمل، برای کاهش احتمال برگشت بیماری، ضروری است. هدف این مطالعه ارزیابی اثرات ضدپروتواسکولکسی عصاره متانلی ریشه گیاه انار در شرایط آزمایشگاهی، با توجه به بومی بودن این گیاه و اثرات ضد میکروبی متنوع آن، بر روی پروتواسکولکس های کیست هیداتید بود.
مواد و روش ها
مایع موجود درون کیست هیداتید، از کبد گوسفندان آلوده که محتوی پروتواسکولکس های اکینوکوکوس گرانولوزوس بوده، با استفاده از سرنگ تخلیه و تغلیظ می گردد و تعداد پروتواسکولکس ها در گروه های 1، 2، 3 و 4 به ترتیب عبارتند از غلظت های 0/1 و 0/01 و 0/001 درصد عصاره متانولی ریشه انار و نرمال سالین 0/9 درصد (به عنوان شاهد) تعیین می شود. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه تحلیل آنها، به کمک نرم افزار SPSS (نسخه 20) نتایج در قالب جدول ها و نمودار آماری ارائه می شود.
یافته ها
50 کبد آلوده مورد بررسی قرار گرفت. در میان عصاره های تست شده، غلظت های 0/1% اثرات ضد پروتواسکولکسی قوی در 6 ساعت داشتند.
بحث و نتیجه گیری
ریشه انار می تواند به عنوان یک عامل ضد پروتواسکولکسی در درمان کیست هیداتید بکار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!