بررسی اثرات ضد میکروبی اسانس گیاه اکلیل کوهی، دارچین، پونه و زیره سبز به تنهایی و ترکیبی با نایسین بر سالمونلا تیفی موریوم

پیام:
چکیده:
هدف
در صنایع غذایی حفظ کیفیت به همراه افزایش زمان ماندگاری از طریق کاهش، حذف یا کنترل عوامل میکروبی بیماری زا یا عامل فساد مواد غذایی صورت می گیرد. با توجه به اثبات بسیاری از اثرات زیان بار نگهدارنده های شیمیایی، بحث جایگزینی آن ها با انواع ترکیبات طبیعی نظیر اسانس های گیاهی و آنتی بیوتیک های طبیعی افزایش یافته است.
روش ها
هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی و تعیین حداقل غلظت ممانعت کنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) اسانس گیاه اکلیل کوهی، دارچین، پونه و زیره سبز به تنهایی و ترکیبی با نایسین بر سالمونلا تیفی موریوم شماره 138 فاژ تایپ 2 در محیط کشت مایع در حرارت 15 درجه سانتی گراد و pH پنج، شش و هفت بود.
نتایج
در این مطالعه به ترتیب اسانس گیاه دارچین، اکلیل کوهی، زیره سبز و پونه اثرات بازدارندگی خوبی روی سالمونلا تیفی موریوم داشتند. نایسین به تنهایی بر سالمونلا تیفی موریوم بی اثر بود. ولی در همراهی با اسانس ها بالاترین اثر همیاری به ترتیب از سوی دارچین، اکلیل کوهی، زیره سبز صورت گرفت. در خصوص پونه اثرات همیاری دیده نشد.
بحث و نتیجه گیری
از مطالعات فوق می توان نتیجه گرفت، اثرات ترکیبی نایسین و اسانس های گیاهی نظیر موارد ذکر شده سبب افزایش تاثیر نایسین بر باکتری های گرم منفی و کاهش غلظت موثر اسانس های گیاهی بر باکتری ها می گردد. البته انجام مطالعات تکمیلی در مدل های آزمایشگاهی و تعمیم آن بر مدل های غذایی الزامیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!