تغییر چربی های سرم در بیماران بستری مبتلا به پمفیگوس پس از شروع درمان با پردنیزولون خوراکی به تنهایی یا همراه یاور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درمان معمول برای مبتلایان به پمفیگوس استفاده از کورتیکواستروئیدها به همراه یک یاور (adjuvant) می باشد. مطالعات قبلی نشان داده اند که درمان با کورتیکواستروئیدها باعث تغییر پروفایل چربی های سرم خصوصا کاهش شاخص آتروژنیک می گردد. به همین خاطر مطالعه ای جهت بررسی تغییرات پروفایل چربی در مبتلایان به پمفیگوس تحت درمان با کورتیکواستروئید همراه با یا بدون یاور انجام شد.
روش اجرا: در این مطالعه ی مقطعی گذشته نگر، پرونده ی پزشکی 148 بیمار مبتلا به پمفیگوس بستری در بیمارستات رازی تهران، ازنظر سطح سرمی چربی ها در بدو مراجعه و تا 3 هفته بعد از شروع درمان مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
58% بیماران زن و میانگین سنی بیماران 47/1 سال بود. 79/3% بیماران تحت درمان پردنیزولون همراه با آزاتیوپرین، 13/3% تحت درمان با پردنیزولون به تنهایی بودند و بقیه، پردنیزولون همراه سایر داروها دریافت می کردند. تغییرات سطوح سرمی لیپوپروتئین با تراکم کم (low-density lipoprotein [LDL])، لیپوپروتئین با تراکم زیاد (high-density lipoprotein [HDL])، کلسترول تام (total cholesterol [TC]) و تری گلیسرید (triglyceride [TG]) 3 هفته بعد از آغاز درمان نسبت به بدو مراجعه با افزایش معنی داری همراه بود (P<0.05). سه هفته پس از آغاز درمان، به جز مقادیر بالاتر تری گلیسرید در زنان، سایر مقادیر ارتباط معنا داری با جنس، سن، شدت بیماری، گروه های دارویی و مصرف استاتین ها نشان نداد (P>0.05).
نتیجه گیری
براساس یافته های این مطالعه، گرچه با درمان متداول پمفیگوس سطوح سرمی اجزای پروفایل چربی در بیماران ایرانی تغییر می کند، ولی به نظر می رسد این تغییر با اثر نامطلوبی در شاخص آتروژنیک بیماران همراه نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1376463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!