بررسی میزان آلودگی چای مصرفی شهر بابل به قارچ های ساپروفیت و اهمیت بهداشتی آن

چکیده:
زمینه و هدف
چای دم کرده از متداول ترین نوشیدنی گرم در جهان بوده که آلودگی آن به قارچ ها، سبب آلودگی به سموم حاصل از متابولیسم آنها شده که این امر می تواند اثرات سوء خطرناک تا حد ایجاد سرطان هایی نظیر هپاتوما و غیره شود. هدف این مطالعه، تعیین میزان آلودگی چای های مصرفی شهر بابل به قارچ ها می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی تحلیلی بر روی 100 نمونه چای خشک مصرفی شهر بابل انجام شد. نمونه ها از مناطق مختلف شهر و به صورت تصادفی از منازل و مغازه ها جمع آوری شد و مشخصات چای ها در جدولی ثبت گردید. به منظور تعیین آلودگی، 20 قطعه از ذرات چای هر نمونه در پلیت حاوی محیط سابورو دکستروز آگار کشت داده شد و طی معاینه ی روزانه ی پلیت ها، قارچ های رشدیافته در اطراف قطعات چای با روش معمول آزمایشگاهی شناسایی شدند. میزان آلودگی برحسب تعداد کلنی قارچ در 100 میلی گرم چای خشک اندازه گیری شد. (05/0P≤)
یافته ها
همه ی 100 نمونه چای کشت داده شده، آلوده بودند. نمونه ها به صورت فله ای، بسته بندی و کیسه ای طبقه بندی شدند که آلودگی در گروه کیسه ای بیشتر و در فله ای ازهمه کمتر بود و اختلاف عددی بین این گروه ها از لحاظ آماری نیز معنادار بود (001/0P<). بیشترین گونه-های قارچی جداشده از جنس آسپرژیلوس، پنیسیلیوم، و موکورال بوده اند. از بین چای های جمع آوری شده، نمونه های منزل آلودگی بیشتری داشت، اما اختلاف معنادار آماری نداشت (33/0P=). همین طور چای های از قبل بازنشده از چای های از قبل بازشده، آلوده تر بودند، اما این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود (27/0P=).
نتیجه گیری
مصرف بالای این محصول ممکن است مشکلی جدی برای سلامت باشد. بنابراین نظارت دقیق بر نحوه ی برداشت، فرآوری و توزیع محصول ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1381732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!