تمایز عصبی سلول های PC12 با استفاده از داربست نانوفیبری PCL/gelatin

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رده سلولی فئوکروسیتوما (PC12) در شرایط کشت آزمایشگاهی و تحت تاثیر فاکتورهای القایی به سلول هایی با مورفولوژی شبه عصبی تبدیل می شود. محققین نشان دادند که فاکتورهای رشد از جمله فاکتور رشد عصبی (NGF) و فاکتور رشد فیبروبلاستی (bFGF) در فرایندهای مختلفی از جمله تکثیر، بقا و تمایز این سلول ها موثر می باشند. بررسی ها نشان می دهد که داربست های منفذدار قابل تخریب با تشکیل بستری مناسب در روند تمایز سلول های PC12 موثر می باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش داربست نانوفیبر PCL/gelatin (پلی کاپرولاکتون/ژلاتین) در تمایز عصبی سلول های PC12 بود.
روش بررسی
در این مطالعه بنیادی-کاربردی، سلول های PC12 برداربست نانوفیبر ساخته شده از PCL/gelatin با نسبت 7:3 تحت تاثیر محیط تمایز عصبی همراه با فاکتورهای رشد کشت داده شدند. بیان ژن های عصبی از جمله Nestin و (Map2 (Microtubule-associated protein 2 با استفاده از تست های RT-PCR و ایمونوسیتوشیمی مورد بررسی قرار گرفتند. تغییرات مورفولوژی با میکروسکوپ نوری و بررسی های فراساختاری با میکروسکوپ الکترونی انجام گرفت.
یافته ها
سلول های PC12 توانستند به طور کارامدی به سلول های شبه عصبی در شرایط کشت بر داربست PCL/gelatin تمایز یابند و این داربست هیچ گونه اثر منفی و سمیتی بر سلول های PC12 نداشت.
نتیجه گیری
استفاده از مهندسی بافت گامی موثر در جهت یافتن روش های نوین و کارامد در تولید سلول های عصبی با کارایی بالا به منظور درمان بیماری های عصبی از جمله پارکینسون، ضایعات نخاعی و گلوکوما محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!