بررسی خواص ضد میکروبی و زیست سازگاری داربست های نانو لیفی بر پایه کراتین استخراج شده از ضایعات موی انسانی همراه با نانو ذرات نقره

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از آنجایی که سمیت سلولی و خواص ضدمیکروبی دو عامل ضروری در زخم بندهای پیشرفته محسوب میگردند، تحقیقات بسیاری جهت معرفی و کاربرد موادی با این خصوصیات انجام گرفته است. هدف این تحقیق، استخراج ماده ارزشمند کراتین از ضایعات موی انسان و تبدیل آن به داربستی نانولیفی جهت دستیابی به خصوصیات ضدمیکروبی ارتقا یافته و حداقل سمیت سلولی بود.
روش بررسی
کراتین به وسیله روشی قلیایی استخراج و از طریق الکتروفورز (SDS-PAGE) مشخصه سازی گردید. کراتین استخراج شده با غلظت های مختلف به همراه پلیمر پلی وینیل الکل و نانوذرات نقره از طریق روش الکتروریسی به داربستهای نانولیفی تبدیل شد. میکروسکوپ الکترونی پویشی، آزمون ضدمیکروبی(AATCC100-2004) و آزمون MTT بصورت مستقیم (ISO10993-5) بترتیب جهت بررسی مورفولوژی،سنجش فعالیت ضدمیکروبی و سازگاری سلولی داربست ها به کار رفتند.
یافته ها
کراتین استخراج شده با وزن مولکولی kDa 65-56 در ماده استخراج شده مشاهده گردید. داربست هایی سه بعدی از نانو الیاف با قطری در محدوده nm180-90 حاوی غلظتهای متفاوت از کراتین با موفقیت تولید شدند. با افزایش غلظت کراتین در داربست های نانولیفی اثر ممانعتی در برابر باکتری های گرم منفی(Escherichia_coli (ATCC8793 و گرم مثبت (Staphylococcus_aureus (ATCC6538 به مقدار قابل توجهی ارتقا یاقت. با حضور کراتین عدم سمیت سلولی داربست ها در مقایسه با نمونه شاهد به مقدار 21% افزایش نشان داد.
نتیجه گیری
ماده ارزشمند کراتین با روش قلیایی از منبعی اقتصادی استخراج گردید. درکنار خصوصیات ذاتی و اثبات شده کراتین نظیر سازگاری با پوست انسان، داربستهای حاوی این ماده خصوصیات ضدمیکروبی و عدم سمیت سلولی ارتقا یافته‫ای از خود نشان دادند که باعث می‫شود بعنوان کاندیدی بالقوه جهت کاربری در زخم بندهای پیشرفته مطرح گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!