بررسی وضعیت رعایت احتیاط های استاندارد در پیشگیری از عفونت هپاتیت ب درکارکنان خدمات بهداشتی و درمانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ارائه خدمات بهداشتی و درمانی همواره از جهاتی به عنوان خطر شغلی محسوب می گردد. خطر ابتلا به ویروس های منتقله از راه خون و اهمیت بالای پیشگیری از صدمات ناشی از سرسوزن، هزینه زیاد درمان و تعداد زیاد بیماران منجر به تدوین اصولی به نام احتیاط های استاندارد شده است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت رعایت احتیاط های استاندارد در پیشگیری از عفونت هپاتیت ب درکارکنان خدمات بهداشتی و درمانی بود.
روش بررسی
مطالعه از نوع توصیفی بصورت مقطعی و بر روی 135 نفرازکارکنان اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه جمع آوری و برای تحلیل از نرم افزار آماری SPSS19 استفاده شد.
یافته ها
23% کارکنان حداقل 1 بار در طی سال های کاری خود دچار آسیب شده بودند و 30 نفر(21%) آنان آسیب را گزارش کرده بودند. آنالیز رگرسیون لجستیک چندگانه نشان داد که از مهم ترین عوامل موثر برکاهش ابتلا به آسیب ها و افزایش رعایت احتیاط های استاندارد، علاقه به کار (OR =1.78، CI=6.38-0.49) و اهمیت داشتن احتیاط های استاندارد از دید مسئولین OR =1.67، CI=3.62-0.53) است. بین متغیرهای شغل (0/012=p)، وضعیت استخدامی، سطح سواد و وسیله مسبب آسیب (P< 0.05) با آسیب ها ارتباطی معنی داری مشاهده گردید. شایع ترین فعالیت منجر به آسیب دراین مطالعه، خون گیری (10/40%) و بیش ترین وسیله آسیب رسان، سرسوزن (11/10%) بود.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نیاز مبرم به بازنگری در سازه های جدید تاثیرگذار بررعایت اصول احتیاط های استاندارد در پیشگیری از عفونت هپاتیت ب را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!