بررسی اثرات سطوح مختلف ویتامینC بر فاکتورهای خونی و ایمنی بچه تاس ماهی سیبری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

ویتامینها مهم ترین مواد مغذی هستند که سیستم ایمنی ماهی را تحریک می کنند و ویتامین Cبه عنوان یک ماده مغذی ضروری در آبزی پروری مطرح شناخته شده است. هدف از این مطالعه بررسیاثرات سطوح مختلف ویتامینC بر فاکتورهای خونی و ایمنی بچه تاس ماهی سیبری Acipenserbaeriiمی باشد.

روش کار

در این بررسی سطوح مختلف ویتامینCاز نوع ال- آسکوربیل-2- پلی فسفات شامل: فاقد ویتامین C(تیمار1)، 100 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین C(تیمار2)، 200میلی گرم در کیلوگرم ویتامین C(تیمار3)، 400 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین C(تیمار4)، 800 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین C(تیمار5)، 1600 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین C(تیمار6)در سه تکرار و به مدت 8 هفته جهت پرورش تاسماهی سیبری در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تحقیق بر روی شاخص های خونی و فاکتورهای ایمنی تاسماهی سیبری پرورشی نشان داد که بالاترین تعداد گلبول قرمز(RBC) در تیمار 200 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین Cاست که با سایر تیمارها اختلاف معنی داری را نشان داددر حالی که اختلاف معنی داری در تعداد گلبول سفید(WBCهماتوکریت و هموگلوبین مشاهده نشد، اما بیشترین مقدار آن ها در تیمار200 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین Cمشترک بودسایر اندیس های خونیMCHو MCHCاختلاف معنی دار آماری را در بین تیمارها نشان دادند، اما در میزان MCVاختلاف آماری مشاهده نگردید و بیشترین مقدار آن ها در تیمار 1600 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین Cمشترک بود. مطالعات بر روی فاکتورهای ایمنی خون تاسماهی سیبری نشان داد که اختلاف معنی داری در مقدار لیزوزیمIgMدر بین تیمارها وجود دارد اما اختلاف معنی داری در ایمونوگلوبین کل در بین تیمارها وجود ندارد و میزان لیزوزیم و ایمونوگلوبین کل در تیمار 800 میلی گرم بیشتر از سایر تیمار ها بود. عدم حضور ویتامین Cدر جیره غذایی میزان فاکتورهای ایمنی را کاهش می دهدنتیجه گیرینتایج نشان داد که فاکتورهای ایمنی در تیمارهای بالای ویتامین Cتاثیر بهتری دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!