بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک: کاربرد مدل پرسید

پیام:
چکیده:
مقدمه
افراد مشغول به کار در مشاغلی مانند پرستاری دارای استرس فراوان و در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابی می باشند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی آرامسازی کاربردی براساس الگوی پرسید بر کاهش اضطراب پرستاران در سال 1392-1391بود.
روش کار
در این مطالعه مداخله ای با گروه شاهد، 40 کارشناس پرستاری از بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) در گروه مداخله و 40 کارشناس پرستاری از بیمارستان حضرت امیرالمومنین (ع) شهر اراک در گروه شاهد قرار داشتند،گروه مداخله و شاهد به صورت تخصیص تصادفی انتخاب شدند.جهت سنجش اضطراب از پرسشنامه اضطراب آشکار – پنهان اشپیل برگر و جهت مداخله از پرسشنامه طراحی شده براساس الگوی پرسید استفاده گردید.مداخله به مدت 7 جلسه و هر جلسه 60 تا 90 دقیقه انجام گردید.تکمیل پرسشنامه قبل، بلافاصله و شش ماه بعد از مداخله صورت گرفت. داده ها در نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار(p<0/05)معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنی دار نداشت (0/3=P).اما بلافاصله بعد از مداخله و نیز 6 ماه بعد از مداخله میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان در گروه مداخله به طور معنی دارکمتر از گروه شاهد شد(p<0/001).بلافاصله و نیز 6 ماه بعد از مداخله میزان عوامل مستعد کننده،قادر کننده، تقویت کننده و رفتارهای مقابله با اضطراب در گروه مداخله نسبت به شاهد افزایش معنی دار داشت(p<0/001).
نتیجه گیری
یافته ها تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید را جهت کاهش اضطراب پرستاران تایید می نماید. به نظر میرسد استفاده از مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید به ویژه آموزشهای بهبود سلامت جسمی و روحی بتواند درجمعیت های خاص و کل جامعه باعث ارتقای سلامت و افزایش کارایی جامعه مورد نظر شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
752
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!