مقایسه ی شاخص های کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2 در دو گروه الکسیتایمیا و غیر الکسیتایمیا

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت، بیماری مزمن چندعاملی است که درمان قطعی ندارد و نیازمند انجام رفتارهای خودمراقبتی مداوم است. یکی از موانع مهم پیگیری رفتارهای خودمراقبتی در کنترل دیابت، اختلال های هیجانی از جمله الکسیتایمیا است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه شاخص های کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع دو در دو گروه الکسیتایمیا و غیر الکسیتایمیا بود.
مواد و روش ها
مطالعه ی حاضر از نوع مقطعی بود. نمونه ی پژوهش شامل 80 نفر (47 زن و 33 مرد؛ سنین 40 تا 60 سال) از مبتلایان به دیابت نوع دو مراجعه کننده به بیمارستان لبافی نژاد در سال 1391 بود. ابزار جمع آوری داده های شامل پرسش نامه ی داده های آمارنگاری، تن سنجی و بالینی، پرسش نامه ی مقیاس کوتاه فعالیت های خود مراقبتی دیابت و پرسش نامه ی الکسیتایمیا بود. به منظور بررسی میزان هموگلوبین گلیکوزیله از آزمودنی ها آزمایش خون گرفته شد.
یافته ها
یافته های آزمون همبستگی پیرسون نشان داد الکسیتایمیا با رفتارهای خودمراقبتی (0/49-) رابطه ی منفی و معنی دار و با هموگلوبین گلیکوزیله (0/44) رابطه ی مثبت و معنی داری دارد. یافته های به دست آمده از آزمون تی نشان داد رفتارهای خودمراقبتی در گروه الکسیتایمیک نسبت به گروه غیرالکسیتایمیک به طور معنی داری کمتر و هموگلوبین گلیکوزیله در آن ها بیشتر بود.
نتیجه گیری
ابتلا به الکسیتایمیا در مبتلایان به دیابت نوع 2 سبب کوتاهی در انجام رفتارهای خودمراقبتی در آنان می گردد و به تبع آن سطح هموگلوبین گلیکوزیله در این افراد بیشتر از گروه غیر الکسیتایمیا است. یافته های پژوهش حاضر می تواند مقدمه ای بر انجام مطالعات در زمینه ی مشکلات هیجانی مبتلایان به دیابت نوع دو باشد تا از راه بتوان به راهکارهای موثرتر درمانی در کنترل دیابت دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!