روایی و پایایی ابزار طراحی شده برای اندازه گیری گشتاور چرخشی تنه با استفاده از دستگاه دینامومتر بایودکس در بیماران کمردرد مزمن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به دلیل ضعف عضلات حرکتی ستون فقرات کمری بعد از کمردردهای مزمن، ارزیابی عمل کرد عضلات چرخاننده تنه بخش مهمی از روند پروتکل های توان بخشی برای بیماران مبتلا به کمردرد مزمن است. به همین منظور تهیه ابزار مناسب برای اندازه گیری گشتاور چرخش تنه از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه به منظور بررسی روایی و پایایی ابزار الحاقی اندازه گیری گشتاور ایزومتریک و ایزوکینتیک عضلات چرخاننده تنه توسط دینامومتر بایودکس طراحی شده است.
مواد و روش ها
17 بیمار مبتلا به کمردرد مزمن و 17 فرد سالم در این مطالعه شرکت کردند. گشتاور ایزومتریک و ایزوکینتیک چرخش تنه به طرف راست و چپ در 3 جلسه به فاصله 7 روز توسط دو آزمونگر با استفاده از ابزار الحاقی طراحی شده برای دینامومتر بایودکس اندازه گیری شد. برای ارزیابی روایی از نسخه فارسی پرسش نامه ناتوانی Oswestry استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که گشتاور ایزوکینتیک و ایزومتریک عضلات چرخشی تنه به طور معنی داری در بیماران مبتلا به کمردرد کم تر از افراد سالم است (0/013=p). این نتایج همین طور نشان دهنده پایایی خوب بین آزمونگر (r=0.62 to 0.82، P<0.01) و درون آزمونگر (r=0.53 to 0.84، P<0.01) استفاده از ابزار الحاقی می باشد. محاسبه ضریب هم بستگی بین داده های به دست آمده از گشتاور و ناتوانی در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن نیز نشانگر ارتباط معکوس خیلی خوب بین آن ها بود (ICC= -0.596 to -0.812، P<0.01).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که ابزار الحاقی طراحی شده از روایی و پایایی خوبی برای ارزیابی گشتاور عضلات چرخاننده تنه در بیماران کمردرد مزمن برخوردار است. این یافته ها استفاده از این ابزار برای ارزیابی تغییرات گشتاور چرخاننده تنه بعد از انجام پروتکل های درمانی برای بیماران کمردرد توصیه می کند
زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!