تعیین میزان صحت تشخیص استرپتوکوک پنومونیه در آزمایشگاه های تشخیص طبی با روش های فنوتایپی و مولکولی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرپتوکوکوس پنومونیه یکی از مهم ترین پاتوژن های باکتریائی و عضوی از استرپتوکوک های ویریدانس بشمار می رود. تشخیص صحیح و تمایز این باکتری از سایر باکتری های مشابه، اهمیت بسیاری در اپیدمیولوژی بالینی و روند مقاومت های آنتی بیوتیکی پنوموکوک دارد. در این مطالعه میزان صحت تشخیص استرپتوکوک پنومونیه در آزمایشگاه های تشخیص طبی با روش های فنوتایپی و ژنوتایپی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
ایزوله های بالینی که توسط آزمایشگاه های تشخیص طبی به عنوان پنوموکوک شناسایی شده بودند، دریافت و به آزمایشگاه منتقل شد. پس از خالص سازی کلنی ها، تعیین هویت بیوشیمیایی با استفاده از آزمون های حساسیت به اپتوچین و حلالیت در صفرا انجام گردید. DNA ایزوله ها با استفاده از کیت استخراج شده و تعیین هویت مولکولی از طریق آزمون PCR برای تشخیص ژن lytA انجام شد.
یافته ها
پس از تعیین هویت مجدد، در نهایت 50 ایزوله به عنوان پنوموکوک واقعی شناسایی شده و 60 ایزوله دیگر شامل 3 کوکوباسیل گرم منفی، 7 استرپتوکوک غیرآلفاهمولیتیک و 50 استرپتوکوک ویریدانس بودند. بیش ترین میزان اشتباه در تشخیص پنوموکوک، مربوط به عفونت های تنفسی و چشمی بود. تمام 50 ایزوله که به عنوان پنوموکوک شناسایی شده بودند، از نظر ژن lytA مثبت بوده و ایزوله های مقاوم به اپتوچین از نظر ژن lytA منفی بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه، میزان خطا در تشخیص پنوموکوک 55 درصد تعیین شد. به نظر می رسد استفاده از دیسک های اپتوچین به تنهایی و عدم انجام آزمایشات تکمیلی و فقدان کنترل کیفی مناسب، علل اصلی عدم تشخیص درست پنوموکوک در ایران است. تشخیص غلط باعث اطلاعات اپیدمیولوژیک نادرست، درمان های غیرضروری و افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری می شود. رعایت مسائل فوق الذکر و حضور یک متخصص میکروب شناسی در آزمایشگاه بیمارستان می تواند بسیار موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
384 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!