جداسازی، همسانه سازی و بررسی ویژگی های ژن انتقال دهنده هگزوز 7 (HXT7) از مخمر ساکارومایسس سرویزیه سویه ایرانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مخمر ساکارومایسس سروزیه از جمله مهم ترین میکروارگانیسم ها برای تولید اتانول است و از طریق تخمیر الکلی باعث تولید اتانول می شود. این به دلیل کارایی بالای این موجود در جذب و تخمیر قندهای هگزوز می باشد. مخمر ساکارومایسس سرویزیه دارای 20 ژن کدکننده ی پروتئین های انتقال دهنده ی هگزوز می باشد که شامل HXT1-HXT17، GAL2، SNF3 و RGT2 است. از میان این خانواده ژنی، هفت ژن HXT1-HXT7 نقش مهمی در فرآیند تولید الکل دارند. محققین ثابت کردند که با افزایش میزان بیان این ژن ها سرعت تخمیر الکلی افزایش و در نتیجه ی آن میزان تولید اتانول افزایش می یابد هدف این مطالعه شناسایی و جداسازی ژن HXT7 از ژنوم مخمر ساکارومایسس سرویزیه از طریق PCR و همسانه سازی آن در وکتور دارای پروموتور بیانی مناسب به منظور پایه ای برای طراحی پلاسمید بیانی و نهایتا مخمر نوترکیب بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق جداسازی ژن HXT7 با پرایمرهای اختصاصی ژن از طریق PCRصورت گرفت و با انجام لیگاسیون قطعه ی تکثیر یافته به پلاسمید pGEM-T کلون شد و به باکتری E. coli ترانسفرم گردید و در نهایت برای تایید نهایی قطعات کلون شده در پلاسمیدهای نوترکیب به توالی یابی فرستاده شدند.
یافته ها
توالی نوکلئوتیدی چارچوب بازخوانی این ژن به طول bp1713 بوده و یک پروتئین با 570 اسیدآمینه را رمز می کند. وزن مولکولی تخمین زده شده و نقطه آیزوالکتریک پیش بینی شده این پروتئین به ترتیب 62/725 کیلودالتون و 7/89 است.
نتیجه گیری
توالی پروتئینی به دست آمده شباهت زیادی با Hxt7p سویه های دیگر ساکارومیسس سرویزیه موجود در NCBI دارد و بالاترین درصد تشابه را با Hxt7p ساکارومیسس سرویزیه سویه ی S288C ثبت شده در NCBI با کد دسترسی NP010629.3 دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 365
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!