مقایسه دو ابزار APACHE IV و SAPS II در پیش بینی میزان مرگ بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
توانایی پیش بینی میزان مرگ در بخش مراقبت های ویژه جهت ارزیابی درمان های جدید، کنترل مصرف منابع و بهبود کیفت مراقبت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سیستم طبقه بندی شدت بیماری ها به شکل وسیع برای پیش بینی میزان مرگ بیمارانی که با تشخیص های مختلف در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند، استفاده می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه پیش بینی میزان مرگ بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه با استفاده از APACHE IV و SAPS II انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، تمامی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه دو مرکز آموزشی درمانی طی 3 ماه (تیر تا شهریور ماه 1392) به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات 150 بیمار با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، ابزارAPACHE IV و SAPS II جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 20 انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی نظیر آزمون تی مستقل، کای دو و رگرسیون لجستیک استفاده شد. سطح معنی-داری کلیه آزمون ها کمتر یا مساوی 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میزان مرگ بیماران بستری 33/3 درصد بود. میانگین و انحراف معیار APACHE IV در بیمارانی که زنده مانده بودند و در بیمارانی که فوت شده بودند به ترتیب 51.60 ± 20.23 و 7.96 ± 19.38 بود (p =0.001). میزان مرگ پیش بینی شده با استفاده از APACHE IV، 22/61SAPS II، 27/17 بود. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که به ازای یک واحد افزایش در میزان مرگ پیش بینی شده بر اساس نمره APACHE IV، شانس مشاهده مرگ به میزان 8 درصد افزایش یافته بود (1/028) در حالیکه به ازای یک واحد افزایش در میزان مرگ پیش بینی شده بر اساس نمره SAPS II، شانس مشاهده مرگ به میزان 4 درصد افزایش یافته بود (OR = 1.048).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که APACHE IV وSAPS II قادر به پیش بینی میزان مرگ ومیر در بخش مراقبتهای ویژه خواهند بود اما APACHE IV ابزار موثرتر و مفیدتری بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!