مکانیسمهای سلولی مولکولی اثرات رزوراترول در قلب وعروق

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رزوراترول یک فیتو الکسین طبیعی است که در برخی گیاهان از جمله انگور قرمز یافت می شود. تحقیقات نشان داده اند رزوراترول دارای اثرات مفیدی بر قلب و عروق است. رزوراترول مانند بسیاری از پلی فنلها مسیرهای داخل سلولی را فعال می کند که در محدودیت انرژی فعال می شوند. در این مطالعه مروری، اثرات قلبی عروقی رزوراترول با تاکید بر مکانیسمهای سلولی مولکولی بررسی گردید.
مواد و روش ها
جست وجوی الکترونیکی مقالات انگلیسی و فارسی در پایگاه های اطلاعاتی Pub Med و SID با استفاده از کلید واژه های رزوراترول، اکسید نیتریک، اندوتلیال، بیماری قلبی عروقی، استرس اکسیداتیو، التهاب عروقی، محافظ قلب، پلی فنل در محدوده زمانی 13-2002 صورت گرفت. مقالات مرتبط جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 72 مقاله که در بررسی اولیه یافت شد، مشخص گردیدکه رزوراترول باعث خنثی کردن گونه های فعال اکسیداتیو و فعال ساختن Nrf2 می شود و از آسیب اکسیدانی جلوگیری می کند. این ترکیب با افزایش تولید نیتریک اکسید و افزایش زیست فراهمی آن در عروق و نیز از طریق تحریک گیرنده های استروژنی، باعث بهبود عملکرد عروقی می شود. رزوراترول مشابه محدودیت کالری، SIRT1 را که یک داستیلاز وابسته به NAD است، فعال می کند. رزوراترول اثرات ضد التهابی خود را در عروق از طریقNF-кB اعمال می کند و از طریق نیتریک اکسید مانع تجمع پلاکتی می شود. رزوراترول قلب را در برابر آسیب ناشی از پرفوزیون مجدد محافظت می کند. این پلی فنل روند هیپرتروفی آئورت و قلب را کند می کند و باعث کاهش فشارخون می شود.
نتیجه گیری
رزوراترول با مکانیسمهای مختلفی بر عملکرد اندوتلیال، استرس اکسیداتیو، التهاب عروقی، تجمع پلاکتی، فشارخون، تصلب شرایین و هیپرتروفی قلب و عروق موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!