مروری بر تحقیقات و مقالات چاپ شده در زمینه اورکسین در دهه اخیر

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اورکسین (هیپوکرتین) در منطقه هیپوتالاموس مغز در سال 1998 شناسایی شد. با توجه به نقش مهمی که این پپتید در اعمالی از جمله تغذیه، خواب و بیداری، اعتیاد و درد داشت مورد توجه محققان علوم اعصاب قرار گرفت. این مطاله بصورت مرور سیستماتیک انجام شد تا روند رو به رشد تحقیقات در زمینه اورکسین و توزیع مقالات چاپ شده در زمینه های مختلف، مجلات و کشورهایی که بیشترین فعالیت را دارند بررسی شود.
روش
این مطالعه بصورت مرور سیستماتیک و سایتومتری بر روی مقالات منتشر شده بین سالهای 1998 تا 2012 در پایگاه های اطلاعات پزشکی MEDLINE، Pubmed، ISI و Scopus انجام شد.
یافته ها
چاپ مقالات با موضوع اورکسین از سال 1998 شروع و با روند رو به رشد به 173 و 160 عدد در سال2011 و 2012 به ترتیب رسیده است. درمیان مقالات چاپ شده بیشترین مقاله درزمینه علوم اعصاب به چاپ رسیده و بعد از آن بشترین مقاله اختصاص به بیوشمی، ژنتیک و بیولوژی ملکولی و پزشکی دارد. بیشترین مقالات در زمینه اورکسین درمجلات J Neuroscience، Brain Res و Neuroscience به چاپ رسیده است. تحقیقات در زمینه اورکسین از سال 2005 به بعد در ایران ادامه داشته است و تا الان حدود 30 مقاله در این زمینه چاپ شده است.
نتیجه گیری
این پپتید زمینه تحقیقاتی خوبی را در زمینه علوم اعصاب برای علاقه مندان بوجود آورده است. که با نگاه مروری، علاقه مندان می توانند زمینه مطالعه و چاپ داده های قبلی خود را بهتر انتخاب کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!