مروری بر نقش تحریک الکتریکی عملکردی در مقایسه با ارتوز مچ پا در کیفیت راه رفتن افراد دچار افتادگی پا به علت سکته مغزی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اختلالات شایع حرکتی به دنبال سکته مغزی، افتادگی مچ پا می باشد. درمان اولیه آن استفاده از ارتوز مچ پاست. اخیرا تحریک الکتریکی عملکردی نیز به عنوان درمان این بدشکلی و به منظور بازگرداندن راه رفتن طبیعی به بیماران دچار ضعف یا فلج عضلات به دنبال سکته مغزی و یا آسیب طناب نخاعی به کار می رود. هدف از این مطالعه بررسی نقش این تکنیک در مقایسه با ارتوز مچ پا در اصلاح الگوی راه رفتن بیماران سکته مغزی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مروری، جست و جوی نظام مندی در پایگاه های الکترونیکی مختلف (Googlescholar، Pubmed، Sciencedirect) انجام و مقالات انگلیسی چاپ شده بین سال های 1989-2013 به وسیله ی انتخاب کلمات کلیدی تحریک الکتریکی عملکردی، سکته مغزی، اورتوز مچ پا، افتادگی پا و راه رفتن در چند حیطه (روش PICO) و ترکیب بین آن ها، انجام شد. مقالاتی که شامل بیماری عصبی غیر از سکته مغزی و یا دفورمیتی به جز افتادگی پا بود، حذف گردید.
یافته ها
نتایج بدست آمده از 32 مقاله استخراجی، بر اساس تغییرات مثبت رخ داده در پارامترهای راه رفتن و میزان فعالیت عضلانی و کاهش اسپاسیتی به دنبال استفاده از سیستم تحریک الکتریکی عملکردی تفسیر شده-اند. این سیستم موجب افزایش سرعت راه رفتن، طول گام و تعداد قدم در واحد زمان می شود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تکنیک تحریک الکتریکی عملکردی، موجب بهبود کیفیت راه رفتن افراد دچار افتادگی پا به علت سکته مغزی خواهد شد؛ راحتی و ظاهر بهتر این تکنیک در مقایسه با ارتز مچ پا می تواند توجیه مناسبی برای پذیرش بهتر و تحمل این سیستم در میان بیماران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!