بررسی اثر ضد باکتری مشتقات بنزو تیازول بر روی باکتری های بیماریزای مواد غذایی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
با شیوع مقاومت باکتری ها به پادزیست های رایج، استفاده از ترکیبات ضد باکتریایی جدید چون تیازول، ضروری شده است. در این مطالعه اثرات بازدارندگی تعدادی از مشتقات جدید تیازول بر روی باکتری های اشریشیاکلی، سالمونلا تیفی موریم˓ باسیلوس سرئوس و لیستریا منوسیتوژ مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
مشتقات تیازول، در حلال DMSO به صورت محلول تهیه گردیدند، و از روش انتشار در چاهک برای اندازه گیری قطر هاله مهار رشد و از روش رقت سازی در پلیت 96 خانه برای تعیین حداقل غلظت بازدارندگی رشد(MIC) استفاده شد.
یافته ها
اثر مهاری مشتقات از MIC 1000-0 میکروگرم بر میلی لیتر و قطر ه هاله 1/17-0 میلی متر متغیر بود. قوی ترین اثر مهاری مشتقات مورد استفاده در این آزمایش MIC 250 میکروگرم بر میلی لیتر مشتق شماره 4 بر روی باکتری های باسیلوس سرئوس و لیستریا منوسیتوژنز و مشتق b6 بر روی باکتری لیستریا منوسیتوژنز بود. مشتقات اثر مهاری قابل توجهی روی باسیلوس سرئوس و لیستریا منوسیتوژنز نسبت به باکتری های اشریشیاکلی و سالمونلا تیفی موریوم داشتند و تنها مشتق شماره 4 بر روی باکتری های گرم منفی دارای اثر مهاری بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد مشتقات بنزو [d] تیازول دارای قدرت مهاری موثر روی باکتری های بیماریزا به خصوص باکتری های گرم مثبت می باشند، همچنین احتمالا وجود اتصال تیوآمید متصل به حلقه تیازول نقش تعیین کننده ای در خاصیت ضد باکتریایی این مشتقات تیازول دارد. با انجام آزمایشات بیشتر بر روی حیوانات می توان از این مشتقات به عنوان ترکیبات ضدباکتری جدید بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1388297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!