آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار در مورد مراقبتهای بهداشتی دوران بارداری و پس از زایمان در منطقه شمال غرب تبریز 79-1378

چکیده:
زمینه و اهداف
میلیونها زن در جهان به خدمت بهداشتی مناسب دوران بارداری و زایمان دسترسی ندارند. هدف اصلی مراقبتهای دوران بارداری به پایان رسانیدن این دوره با حفظ سلامت مادر و کودک است. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت آموزش و مراقبت مادران در دوران بارداری و پس از زایمان انجام شده است تا با مشخص کردن نقاط قوت و ضعف سیستم فعلی، در مورد فوق ترسیم وضعیت مطلوب فراهم گردد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 1017 خانوار با روش نمونه برداری تصادفی سیستماتیک انتخاب و اطلاعات مربوط به 31 زن باردار 47 زن زایمان کرده در طول یک سال گذشته به صورت مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار EPI6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
54.8% مادران باردار اولین حاملگی و تنها 3.2% چهارمین مورد را تجزیه میکردند. 64.5% موارد حاملگی خواسته، آزمایشهای مربوط به بارداری در (71%) مادران کامل، در (1.61%) ناقص و در (12.9%) انجام نگرفته بود. بیش از 50% مادران علایم مراجعه فوری در دوران بارداری را میدانستند.
نتیجه گیری
اکثریت مادران اطلاعات نسبتا خوبی در مورد مراقبتهای دوران بارداری و پس از زایمان دارند، بالا بودن میزان سزارین و آزمایشهای ناقص دوران بارداری باید مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران بهداشتی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
110
لینک کوتاه:
magiran.com/p138833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!