استفاده از فضای مجازی در مادران نوزادان بستری در بخش های ویژه نوزادان: نتیجه یک بررسی اولیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
خانواده ها و والدین دارای نوزاد بستری در بخش های ویژه نوزادان، نیازمند حمایت عاطفی تیم مراقبتی و کسب اطلاعات پیرامون وضعیت و شرایط فرزندشان می باشند که از طرق مختلف این امکان میسر می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان دسترسی و استفاده والدین از اینترنت و فضای مجازی بدین منظور می باشد.
روش
در مطالعه ای مقطعی و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 100 نفر از مادران نوزادان بستری در بخش های ویژه نوزادان (NICU) بیمارستان های کرج و تهران در بازه زمانی سه ماه در سال 1392 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از روایی و ارزیابی اولیه، جمع آوری شد. علاوه بر فرم مشخصات شامل متغیرهای دموگرافیک، پرسشنامه در رابطه با دسترسی به رایانه و نحوه استفاده از اینترنت بررسی شد. علاوه بر متغیرهای دموگرافیک، ارتباط سطح تحصیلات و میزان استفاده و دریافت اطلاعات از اینترنت مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد میانگین سنی مادران این مطالعه حدود 5/5± 29/40 سال بود. 38/8 % والدین تحصیلات زیر دیپلم، 49/5 % دیپلم و 11/7% تحصیلات بالای دیپلم را داشتند و 87/7% آنها خانه دار و 12/6 %آنها شاغل بودند که 37/9% از این مادران از اینترنت استفاده می کردند. 82% مادران علاقمندی خود را به استفاده از سایتی پیرامون دریافت اطلاعات در مورد وضعیت نوزاد خود نشان دادند و ارتباط معناداری بین میزان تحصیلات مادران با استفاده از اینترنت وجود داشت(P<0.001).
نتیجه گیری
براساس نتایج بدست آمده از این مطالعه، میزان دسترسی مادران به اینترنت به میزان متوسط (37/9 %) بود، اما اکثر مادران جهت کسب اطلاعات از اینترنت استفاده می کردند و میزان علاقه به کسب اطلاعات پیرامون نوزادشان از اینترنت زیاد بود. این بررسی می تواند در جمعیت گسترده تری صورت گیرد و در زمینه گام های بعدی جهت ایجاد سایتی به منظور آموزش مفید و کارآمد مورد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1390325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!