عوامل موثر در بروز رفتارهای منکراتی کارکنان ناجا

چکیده:

مسئله اساسی پژوهش حاضر این است که چه عواملی موجب بروز رفتارهای منکراتی در کارکنان ناجا می گردد و به طور کلی:تهدیدات اخلاقی کارکنان ناجا کدامند؟ یا ماهیت تهدیدات اخلاقی کارکنان ناجا چیست؟
در مجموع نیروی انتظامی به جهت تعدد و تنوع ماموریتهای اجتماعی و انتظامی که برای استقرار نظم، امنیت و تامین آسایش عمومی به عهده دارد، ناگزیز از به کارگیری نیروهای مستعد، متعهد و مقاوم در برابر تهدیدات اخلاقی درون و برون سازمانی است و این مهم نیز حاصل نخواهد شدمگر به واسطه شناسایی ماهیت تهدیدات اخلاقی و عواملی که باعث بروز آنها در کارکنان می شود.
بنابراین باید توجه داشت:اول اینکه: تهدیدات اخلاقی کارکنان با آسیب های اداری به طورگسترده در ارتباط بوده و در اکثر کشورهای در حال توسعه نیز وجود دارد.
دوم اینکه: تهدیدات اخلاقی کارکنان نه تنها با موضوع آسیبهای اداری در رابطه است بلکه به شدت زیان آور
می باشند.
سوم اینکه: برخلاف تصور بسیاری از افراد، روش های موثری برای کنترل یا کاهش این قسم از جرایم وجود دارند.
لذا با پذیرش این سه واقعیت ، یعنی فراگیر بودن، زیانبار بودن و قابل کنترل بودن تهدیدات اخلاقی کارکنان؛ به کارگیری تمهیدات لازم در جهت کاستن دامنه فساد و زیانهای ناشی از آن بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند.
از این رو پس از بررسی منابع و کندوکاو در ادبیات نظری مربوط به آسیب و به ویژه آسیبهای سازمانی و مشخص شدن جامعه آماری و جامعه نمونه از پنج استان کشور و اجرای پرسشنامه ، داده ها براساس تحلیل عاملی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج نشانگر آن بودند که:1-بین تعهد وتعلق سازمانی کارکنان و ارتکاب به جرایم منکراتی رابطه وجود دارد. یافته های تحقیق، میزان این رابطه را در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار نشان می دهد.
2- بین تهدیدات اخلاقی ناشی از برون سازمانی و تعهد و تعلق سازمانی کارکنان، رابطه وجود دارد.
3- بین آموزشهای ع.س. و تهدیدات درون و برون سازمانی، رابطه معنی داری وجود دارد و این رابطه در سطح بیش از 95 درصد اطمینان معنی دار است .
4- بین محرومیت نسبی کارکنان ناجا و تهدیدات اخلاقی درون سازمانی، رابطه وجود دارد و این رابطه در سطح بیش از 95درصد اطمینان معنی دار است.
5- بین تهدیدات درون سازمانی و برون سازمانی، رابطه معنی داری وجود دارد و این رابطه در سطح بیش از 95 درصد اطمینان معنی دار است .
در مجموع، یافته های تحلیل عاملی سه بعدی، شاخصهای هشتگانه تحقیق را تایید می کند. در واقع جدول تحلیل عاملی، بار عاملی هریک از عوامل موثر را نشان می‌دهد. در بار عاملی اول، به ترتیب عوامل درون سازمانی و برون سازمانی، بیشترین وزن را در تهدیدات اخلاقی در اختیار دارند و عوامل دیگر، نقش منفی را در گرایش رفتارهای منکراتی بر عهده دارند. در بار عاملی دوم که باید به آن عامل بازدارنده نامید، عوامل پنجگانه نخست، نقش بازدارنده و عوامل درون و برون سازمانی؛ نقش مثبت در گرایش به رفتارهای منکراتی دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!