بررسی اثر شدت های مختلف برداشت بر تولید یونجه سیاه (.Medicago lupulina L) و گل گندم (Sosn) Centaurea zuvandica)) در منطقه سرعلی آباد گرگان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
یکی از فاکتورهای مهم در تعیین ظرفیت چرایی مشخص کردن حد بهره برداری مجاز گونه ها می باشد، به علت عدم اطلاعات کافی در این زمینه، این پژوهش به منظور تاثیر شدت های مختلف برداشت بر تولید دو گونه یونجه سیاه و گل گندم در منطقه سرعلی آباد گرگان انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل چهار شدت برداشت 25، 50 و 75 درصد و کنترل (بدون برداشت) بودند. در هر تیمار 10 پایه از هر گونه به عنوان تکرار مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل در قالب طرح بلوک-های خرد شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تولید نشان داد که اثر سال، شدت های مختلف برداشت و اثر متقابل آنها معنی دار بوده است (01/0>P). در گونه یونجه سیاه هر چند اثر برداشت در کاهش تولید موثر بوده است ولی خشکسالی در کاهش تولید موثر بوده است. بنابراین در خشکسالی ها و سال های عادی حد بهره برداری این گونه با محدودیت چرایی و چرای سبک پیشنهاد می گردد. گونه گل گندم نسبت به تغییرات آب و هوایی، خشک و ترسالی عکس العمل نشان می دهد و باعث کاهش و افزایش تولید آنها می گردد و همچنین اعمال تیمارهای برداشت بخصوص تیمارهای50 و 75 درصد تاثیر منفی در عملکرد علوفه این گونه گردید. لذا حد بهره برداری مجاز این گونه حداکثر 37 درصد پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!