ترکیب اسیدچرب و استرول روغن مغزهای خوراکی ایرانی شامل پسته، گردو، فندق و بادام تهیه شده به روش پرس سرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
روغن حاصل از پرس سرد مغزهای خوراکی به علت بازده مناسب، طعم منحصر به فرد و ترکیب لیپید سالم به عنوان روغن های خوراکی ارزشمند به کار می روند. با توجه به نقش مغزهای خوراکی در جلوگیری و کاهش بیماری های قلبی و سرطان و همچنین مصرف بالای آن به خصوص در ایران، در این پژوهش که بخشی از پروژه تحقیقاتی تدوین استاندارد بین المللی کدکس غذایی انواع روغن تهیه شده به روش پرس سرد است، به تعیین ترکیب اسیدهای چرب و استرول روغن چهار مغز خوراکی بر اساس مناطق ایران پرداخته شد.
مواد و روش ها
برای شناسایی ترکیب شیمیایی روغن مغزهای خوراکی، چهار مغز خوراکی شامل پسته، گردو، فندق و بادام به ترتیب از مناطق کرمان، تویسرکان، قزوین و آذرشهر تبریز تهیه شد و روغن آن ها با استفاده از دستگاه پرس سرد در دمای °C25 استخراج گردید. سپس آزمون های اسیدچرب و استرول روغن با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) بر روی نمونه ها صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که اسید اولئیک در سه روغن فندق (3/ 83%)، بادام (67/ 67%) و پسته (3/ 63%) و اسید لینولئیک در روغن گردو (53/ 52%) اسیدچرب غالب بود. میزان اسیدهای چرب چندغیراشباع در روغن گردو (53/ 65%) به طور قابل توجهی بیش از سه روغن دیگر بود. هر چهار روغن مورد آزمون غنی از بتاسیتوسترول بود که بیشترین مقدار آن در روغن گردو (94 /90%) و پس از آن در روغن فندق (56/ 90%)، بادام (10/ 86%) و پسته (43/ 85%) قرار می گیرد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که روغن این ارقام دارای میزان مطلوبی از اسید اولئیک و لینولئیک و فاقد اسیدهای چرب ترانس می باشد. روغن فندق از نظر میزان اسید اولئیک غنی تر بود که نشان می دهد پایداری اکسیداتیو بیشتری دارد درحالی که روغن گردو از نظر تغذیه ای مطلوب تر است. پیش بینی می شود روغن هر چهار مغز خوارکی به دلیل داشتن مقدار زیادی بتاسیتوسترول اثر فوق العاده ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان نشان دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!