ارزیابی مدل های هوشمند عصبی مصنوعی و عصبی- فازی در شبیه سازی فرآیند بارش- رواناب، مطالعه موردی: حوضه آبخیز بالخلو چای، استان اردبیل

پیام:
چکیده:
محدودیت آب به دلایل مختلفی مانند مصارف غیر اصولی و خشکسالی های متعدد، مدیریت منابع آب را بیش تر برجسته ساخته است. لازمه مدیریت اصولی و در راستای توسعه پایدار، شناخت و مطالعه فرآیندهای موثر بر منابع آب است و فرآیند هیدرولوژیکی بارش- رواناب، مهم ترین فرآیند هیدرولوژیکی می باشد که منابع آب سطحی و زیرزمینی را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه این فرآیند ارتباط تنگاتنگی با مدیریت منابع آب دارد. مدل های هوشمند به دلیل توانایی بالا در شبیه سازی فرآیند های پیچیده و غیر خطی مانند بارش- رواناب، در دو دهه اخیر نزد هیدرولوژیست ها جایگاه ویژه ای یافته است. در این پژوهش کارایی مدل های هوشمند پرکاربرد در زمینه آب شناختی، شامل شبکه های عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه، عصبی مصنوعی شعاعی و عصبی- فازی در شبیه سازی فرآیند بارش- رواناب و تخمین دبی ماهانه حوضه آبخیز بالخلو چای مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به ضرایب MSE، NMSE، MAE و RMSE (به ترتیب 0145/ 0، 276/ 0، 103/ 0 و 120/ 0) شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه با 3 لایه مخفی و 3 نرون در هر لایه، الگوریتم مومنتم و تابع محرک تانژانت هایپربولیک که توانست دبی ماهانه مربوط به دوره 24 ماهه تست را با دقت بالایی شبیه سازی کند، به عنوان دقیق ترین مدل و ساختار انتخاب شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1399191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!